Your Magic Blog: Menuju Kekosongan

Monday 27 June 2011

Menuju Kekosongan

Salam :)

Kosong adalah permulaan bagi segalanya. Kecuali Allah yang Maha Awal Tiada Permulaan, semua yang lain, yang merupakan ciptaanNya adalah bermula daripada ketiadaan. Dalam 'kekosongan' Allah menciptakan alam dengan seluruh keindahannya. Segala sesuatu di dalam kehidupan kita pada mulanya adalah tiada. Kita lahir tanpa memiliki apapa langsung kecuali diri kita saja. Tanpa pakaian, tanpa nama, tanpa ilmu, tanpa harta, tanpa pasangan, dan lain-lain. Lalu seiring dengan perjalanan waktu diri kita terisi dan semakin terisi dengan macam-macam perkara.

Cuba renung diri anda sekarang ini. Sejak dari bayi anda tidak memiliki apapun.  Sejak umur anda kini, apa saja yang telah anda 'isi' ke dalam diri anda? Anda mengisi diri anda dengan ilmu lalu anda jadi ilmuan. Anda mengisi diri anda dengan harta lalu anda jadi hartawan. Anda mengisi diri anda dengan bermacam perkara lalu anda dikenal dengan bermacam tittle dan pangkat. Fikiran anda pun sesak dengan macam-macam maklumat. Sesak dan sangat sesak. Terkadang kerana fikiran yang terlalu sesak, ramai yang jadi sesat hehe.

Perjalanan hidup ini membuat anda telah 'menjadi' macam-macam peribadi. Anda seorang ayah atau seorang ibu, seorang anak, seorang sepupu, seorang pekerja, seorang pengarah, seorang petani, seorang peniaga, seorang tukang masak, seorang ini, seorang itu dan macam-macam lagi. Hakikatnya anda bukanlah seperti yang anda anggap sekarang ini. Anggapan-anggapan inilah yang telah memenjara diri anda dan menghadkan potensi anda. Anda hanya boleh menemui diri anda yang sejati jika anda kembali ke Zero, seperti mana anda datang ke alam dunia ini. Jika anda ingin kebahagiaan yang hakiki anda harus kembali ke zero. 

Ada ungkapan yang popular dalam kalangan kaum sufi iaitu, " Matilah kamu sebelum kamu mati". Mati dalam istilah ini digelar fana dalam istilah kesufian. Anda harus mati untuk mendapat kehidupan yang sebenar. Ini adalah mati maknawi bukan mati sejati. Sekarang ini anda hidup dalam batasan persepsi, dalam idea-idea, dalam had ilmu dan kefahaman anda saja. Inilah yang harus dimatikan sebelum anda mati secara sejati, iaitu berpisahnya ruh dari badan, pututsnya nyawa anda.


Tahukah anda betapa siksanya hidup di dalam penjara persepsi? Anda melihat segala sesuatu hanya berdasarkan kefahaman anda. Anda mengukur kejayaan berdasarkan aspek-aspek duniawi. Sebanyak mana harta, setinggi mana pelajaran, setinggi mana pangkat, itulah yang menjadi ukuran status seseorang. Anda merasa rendah diri jika anda kurang pencapaian dalam aspek-aspek tadi. Anda merasa iri hati dengan orang lain yang melebihi anda. Ini membuat anda sengsara. Lihatlah, persepsi benar-benar membuat anda tersiksa.


Selagi anda hidup di dalam batasan persepsi anda, selagi itu anda tidak akan bahagia secara hakiki. Bahkan boleh jadi kefahaman anda dalam beragama selama ini pun hanyalah kefahaman beragama secara persepsi. Anda memahami agama hanya secara ikut-ikutan dengan orang lain. Anda memahami agama sebatas info yang boleh diserap melalui pancaindera anda dan dan mentafsirnya berdasakan latar belakang keilmuan anda. Itu hanyalah kebenaran dari pihak anda. Belum tentu ia adalah kebenaran yang sejati. Boleh jadi anda begitu. Alquran dan hadis itu benar. Ini iman yang harus kita pegang. Namun belum tentu kita memahami Alquran dan hadis secara benar sebagaimana mestinya mengikut standard ilmu Allah.


Anda harus fana, anda harus mati sebelum mati, atau istilah modennya anda harus reset semula jiwa anda secara menyeluruh. Ketika anda zero barulah anda boleh melihat semuanya secara hakiki. Anda melihat dengan ilmu tuhan yang nurnya memancar dari kebeningan cermin hati anda bukan lagi dengan ilmu anda sendiri. Sangat berbeza melihat sesuatu dengan ilmu kita sendiri dan melihat dengan ilmu tuhan. Selagi anda masih berilmu dengan ilmu anda, selagi itu anda tidak berilmu dengan ilmu Tuhan. Hati anda umpama sebuah gelas. Selama ini gelas anda sudah penuh tersisi dengan air milo, sirap, teh, nescafe dan lain-lain. Anda harus mengosongkan gelas anda secara total jika anda ingin air yang baru dan segar mengisi gelas anda.


Pulanglah ke alam kekosongan. Reset lah jiwa anda. kekosongan yang difahami oleh tradisi lain tidak sama dengan kekosogan yang difahami oleh tradisi Islam. Bagi kita umat islam, kekosongan bermakna zero dari ghairullah iaitu kosong dari segala sesuatu selain Allah. Bermakna kita harus melatih diri kita untuk memfokuskan seluruh kesedaran kita kepada Allah melalui zikir yang berterusan dalam setiap waktu dan setiap tempat. Tapi jika dikatakan begini mungkin anda jadi risau. Kalau hanya fokus kepada Allah bagaimana mahu kerja cari rezeki, macam mana mahu buat bisnes.Ini juga adalah penjara persepsi yang menghalang kita untuk lebih advance dalam amalan berzikir. Anda boleh berzikir pada setiap waktu, pada setiap aktiviti, dan pada setiap tempat dan tidak mengganggu aktivit harian anda. Jika anda merasa amalan zikir menganggu hidup anda, maka jelas itu adalah satu kefahaman yang sempit.


Belajarlah berzikir dimanapun anda berada, dan amalkan secara konsisten dengan seluruh kemampaun yang anda miliki. Mudah-mudahan anda merasakan kekosongan yang dimaksdukan dalam tulisan ini.


Semoga sukses selalu.


Salam kasih dan sayang :)



4 comments:

  1. Terima Kasih tn paranorms di atas masukannya. Entri kali ini terlalu dalam maknanya bagi yang memahami. Terkesima kerana sebahagian diri saya memang ada seperti yang tn paranorms maksudkan. Subhanallah, Masyaallah.......... Allah huakbar 3x.......

    ReplyDelete
  2. Ya Allah... Kenapa sayunya rasa hati bila membaca tulisan ni... Subhanallah... Jazakumullah tuan...

    ReplyDelete
  3. tebaik..yes Zero...tak terputus tali nya..mati sebelum mati =)

    ReplyDelete

BAHAGIA DAN BERLIMPAH

BAHAGIA DAN BERLIMPAH Kondisi hidup mengikuti kondisi hati. Di sini, hati mewakili emosi dan perasaan. Perasaan itu sifatnya magnetik. Ia ...