Your Magic Blog: Liberation of Mind

Thursday 9 June 2011

Liberation of Mind

salam :)

Artikel kali ni saja-saja letak tajuk dengan bahasa London hehe

Kesedaran manusia sebelum menjadi  manusia adalah tidak terhad dengan apa juga batasan...Sebelum menjadi manusia, anda adalah ruh dan pada ketika itu anda mengenal Allah dengan sempurna.


Firman Allah dalam surah Al-A'raf ayat 172:

Dan (ingatlah wahai Muhammad) ketika Tuhanmu mengeluarkan zuriat anak-anak Adam (turun-temurun) dari (tulang) belakang mereka dan Dia jadikan mereka saksi terhadap diri mereka sendiri, (sambil Dia bertanya dengan firmanNya): Bukankah Aku Tuhan kamu? Mereka semua menjawab: Benar (Engkaulah Tuhan kami), kami menjadi saksi. Yang demikian supaya kamu tidak berkata pada hari kiamat kelak: Sesungguhnya kami adalah lalai (tidak diberi peringatan) tentang (hakikat tauhid) ini. (172)Firman Allah-Rabul Izzah dalam surah Al-A'raf ayat 172:

Namun ketika mejadi manusia, iaitu ketika ruh disatukan dengan jasad maka terpendamlah seluruh kesedaran serta seluruh potensi sejati anda itu. Perjuangan kita yang sebenar dalam hidup ini adalah untuk mengembalikan kesedaran itu menjadi seperti mana asalnya iaitu :

" Benar (Engkaulah Tuhan kami), kami menjadi saksi "

Kita kembali mengenal Allah secara hakiki. Inilah yang menjadi maksud kepada ucapan " inna lillahi wa'inna ilaihi roji'uun " iaitu " Dari Allah kami datang dan kepada Allah kami kembali ". Kesedaran ini harus kita capai semula ketika hidup. Kerana hanya dengan mengenal hakikat-hakikatlah jiwa kita menjadi lapang, tenang, luas tanpa batas. Kita tersiksa ketika ini adalah kerana persepsi-persepsi kita saja. 

Anda dulu pernah kenal dengan Allah. Memori itu tersimpan dengan rapi dan sempurna di dalam kesedaran sejati anda. Sebab itu ketika anda melakukan proses 'kembali' melalui latihan-latihan spiritual ada ketikanya anda menangis kerana cinta dan rindu kepada Allah. Perasaan itu pernah anda alami dulu di alam ruh. Memori itu tersingkap kembali dan anda mengalami perasaan yang tidak dapat dilukiskan dengan apa jua kata-kata.

Secara energy yang difahami oleh disiplin ilmu budaya timur, kesedaran sejati itu terpendam dengan seluruh kekuatannya sebagai 'kundalini' di cakra dasar. Cakra dasar adalah kesedaran paling rendah, kesedaran badani untuk memenuhi keperluan keperluan badan seperti seks, makan, tidur, dan lain-lain. Inilah kesedaran default  semua orang tanpa kira agama dan bangsa. Kesedaran ini paling ketara pada kehidupan orang-orang primitif dulu-dulu. 

Perkembangan zaman membuat kesedaran ini juga naik menuju cakra seks, dimana manusia mula ada kehendak-kehendak keegoan iaitu ingin kelihatan caktik, ingin megah dan lebih daripada orang lain , inginkan kemajuan, inginkan kemudahan-kemudahan dalam hidup, suka bersaing dan lain-lain. Lalu kesedaran manusia berevolusi lagi dengan peredaran masa dengan meningkat ke cakra pusat iaitu pusat emosi-emosi. Manusia mula belajar tentang keberanian, kesabaran, semangat mempertahankan maruah dan lain-lain emosi positif. Tiga kesedaran ini adalah kesedaran yang tahap duniawi saja dan kebanyakan manusia sangat sulit untuk meningkatkan kesedarannya ke atas lebih jauh kerana kesedaran sangat kuat terikat pada 3 tahap tadi.

Bagi yang terus berjuang meningkatkan kesedarannya akan sampai ke cakra jantung. Pusat kesedaran tubuh mental. Pada kesedaran inilah manusia mula menyedari dirinya secara mental, bahawa rupanya 'aku' ini bukan hanya sekadar jasad. Di sini manusia sudah boleh mengharmonikan antara jasad dan jiwanya.Manusia sudah mula mengkaji aspek psikologinya dan menggali potensi-potensi jiwanya. Lalu terhasillah manusia-manusia pemikir yang pintar dan kemudian memajukan dunia ini. Namun pada kesedaran ini, ikatan dengan kesedaran-kesedaran dibawahnya masih kuat. Sebab itulah jangan hairan jika pada zaman ini ramai orang pintar namun jahil, pintar tetapi tamak, pintar tetapi jahat kerana kesedarannya belum disinari dengan kesedaran-kesedaran tinggi.

Kesedaran cakra jantung adalah berkaitan dengan tubuh mental anda. Seluruh proses berfikir ada di sini, maksudnya bukanlah fikiran itu ada di cakra jantung tetapi proses fikiran itu ada di tubuh mental yang pusatnya pada cakra jantung. Bingung? hehe.... Ini pandangan secara spiritual. Apa yg berlaku di otak hanyalah proses kimiawi yang besambung dengan kegiatan energy di tubuh mental.

Liberation of mind, atau kemerdekaan fikiran adalah bermula di cakra jantung. Jika anda tidak meningkatkan kesedaran anda maka jiwa anda akan dikongkong oleh nafsu-nafsu di cakra dasar, ego-ego di cakra seks dan emosi-emosi di cakra pusat yang akan membuat jiwa anda penuh dengan persepsi-persepsi yang mengongkong keluasan gagasan berfikir anda. Persepsi-persepsi inilah yang menyekat kemajuan anda. Misalnya anda merasa miskin, merasa lemah, merasa buruk dan lain-lain. Perkara ini sangat menghalang jika anda ingin mengaplikasikan kekuatan minda anda untuk mencapai impian-impian anda seperti yang kita telah ikuti pada artikel-artikel sebelum ini. Potensi anda yang tidak terhad akan bermula jika kesedaran anda sudah berada di cakra jantung. dari sinilah keajaiban-keajaiaban akan mula anda alami di dalam kehidupan anda.

Setakat itu dulu yang boleh saya tulis pada kesempatan ini. Sama-samalah kita berusaha mencapai liberation of mind melalui amalan-amalan kerohanian yang berterusan. Semoga kesuksesan menjadi milik semua :)

Salam kasih dan sayang :)







2 comments:

  1. Assalamualaikum Tn Paranorms,

    Tersentuh dan pakkal aja kat opis nie kalau kat rumah dah menangis dan nie....... Sesungguhnya begitu indah ciptaan Allah Yang Maha ESA dalam segala segi yang tidak dapat di nilai oleh mata kasar dan mata halus. Maha Suci Allah yang patut kita sembah dan kita sanjung. Amin

    ReplyDelete
  2. Memang sedikit terkesima dengan kata2 di atas... Namun ia adalah permulaan untuk suatu pengakhiran... First step into spiritual journey...

    ReplyDelete

BAHAGIA DAN BERLIMPAH

BAHAGIA DAN BERLIMPAH Kondisi hidup mengikuti kondisi hati. Di sini, hati mewakili emosi dan perasaan. Perasaan itu sifatnya magnetik. Ia ...