Your Magic Blog: Bersyukur Bertambah Nikmat

Wednesday 8 June 2011

Bersyukur Bertambah Nikmat


Salam :)

Pada artikel sebelum ini kita menyentuh tentang Istighfar sebagai kaedah untuk membersihkan jiwa kita agar semua energy-energy negatif yang menarik kesialan ke dalam hidup kita menjadi sirna. Kemudian setelah jiwa kita bersih daripada energy-energy negatif maka kita hanya tinggal mengisi pula jiwa kita dengan energy-energy positif agar kita dapat memancarkan energy-energy positif tersebut ke alam semesta yang akan menarik perkara-perkara positif pula kepada diri dan kehidupan kita.

Energy hanya ada dua kumpulan besar iaitu energy positif dan negatif. Energy adalah untaian atau jalinan yang tiada putusnya. Jika anda mencetuskan satu energy positif maka ia akan terus menarik energy-energy positif lainnya tanpa henti. Begitu juga jika anda mencetuskan satu energy negatif, ia akan terus menerus menarik energy yang sama dengan jenis frekuensinya sehingga kumpulannya semakin kuat dan semakin kuat. Tetapi dengan syarat, JIWA anda yang menjadi pusat kawalannya tidak mengganggu alirannya.

Kembali kepada amalan bersyukur, kalau Istighfar membersihkan energy negatif, maka bersyukur pula menggandakan energy positif yang sedia ada. Ya betul, bersyukur adalah satu leverage yang akan menggandakan lagi energy-energy positif di dalam diri anda dan akan semakin kuat menarik perkara-perkara positif untuk anda dan kehidupan anda. Perkara ini dijelaskan di dalam satu ayat yang sangat popular di dalam Al-quran:



……..La'in syakartum laazidannakum, wa la'inkafartum inna ‘adzabii lasyadiid.

Maksudnya :

……“Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (ni’mat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (ni’matKu), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih.”

- Surah ibrahim ayat 7


Jika dibedah dari aspek energy maka akan kelihatan jelas alasan disebalik perintah Allah tentang bersyukur ini. Jika anda mendapat nikmat apapun bentuknya, lalu anda bersyukur dengan benar-benar maka anda akan mendapati jiwa anda sangat terharu dengan kurnia tersebut, lalu akan ada perasaan gembira dan bahagia di dalam jiwa anda. Di dalam fikiran anda akan terbayang perkara-perkara yang baik sahaja dan keadaan jiwa seperti ini boleh bertahan sampai berjam lamanya atau mungkin berhari lamanya jika anda benar-benar menghayati rasa syukur tersebut. 

Frekuensi fikiran dan perasaan yang penuh kesyukuran sebegini, semakin lama dan sering ia digetarkan ( dimunculkan ) akan semakin kuat daya tarikannya terhadap energy-energy yang sama jenisnya. Hukum alam akan melaksanakan tugasnya seperti mana yang telah diatur oleh penciptanya dan anda akan mendapati bahawa, " pasti Kami akan menambah (ni’mat) kepadamu ". Ya, akan semakin banyak nikmat atau kurnia atau pemberian Allah akan datang kepada anda dari semua cara yang anda sendiri mungkin tidak pernah jangka.

Tetapi harus anda perhatikan juga firman seterusnya dengan serius iaitu, " dan jika kamu mengingkari (ni’matKu), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih ". Mengingkari nikmat itu macam mana? Itu adalah lawan dari syukur, anda mendapat nikmat lalu anda tidak bersyukur, tidak mahu berterima kasih kepada Allah atau tuhan mengikut kayakinan anda. Oleh sebab itu jiwa anda tidak berubah menjadi positif, malahan mungkin akan menjadi semakin negatif misalnya anda merasa pemberian itu tidak cukup, atau anda menyalahkan tuhan tidak adil memberikan anda hanya sekian jumlahnya, tidak seperti yang anda harapkan. Atau boleh jadi juga dengan pemberian itu anda semakin giat melakukan dosa dan perbuatan-perbuatan yang merugikan diri anda dan orang lain, itulah yang dipanggil tidak beryukur. Akibatnya jiwa anda menjadi semakin negatif. Anda pasti sudah faham apa kesannya jiwa yang negatif terhadap kehidupan.

Banyak orang kaya yang mendapat semakin bayak kekayaan tapi semakin giat pula melakukan dosa dan kemungkaran yang merugikan orang lain, tapi kenapa pula rezeki mereka semakin melimpah? Ini juga satu persoalan yang membingungkan, atau boleh menjadi satu ikutan bagi yang yang kurang memahami hakikat disebaliknya. Memang ramai orang kaya yang semakin kaya tapi semakin giat pula dengan dosa dan kemungkaran. Mereka sebenarnya bergembira dengan kekayaan yang mereka perolehi, mereka bersyukur dengan kekayaan mereka dan kekayaan semakin datang lebih banyak kepada mereka. Namun keyukuran mereka tidak mencukupi untuk memuat jiwa mereka tunduk kepada tuhan. Akibatnya tetap ada. Minda mereka berkenaan kakayaan memang positif namun minda mereka berkenaan aspek-aspek lain dalan kehidupan mereka banyak yang negatif dan itu membuat aspek-aspek kehidupan mereka yang lain banyak yang tidak harmoni.

Oleh itu, jika anda bersyukur dengan sepenuh hati anda, dan kesyukuran itu membuat anda semakin tunduk kepada tuhan dan membuat anda semakin giat membuat kebaikan kepada sesama makhluk maka pasti hidup anda juga akan semakin dilampahi nikmat dalam semua aspek diri dan kehidupan anda.

Mari kita bersukur dengan sepenuh jiwa kita sehingga rasa syukur itu mengalir kepada perbuatan-perbuatan kita yang akan mendorong kita semakin banyak berbuat kebaikan kepada sesama makhluk. Yakinlah, hukum alam sangat teliti. Setiap kebaikan yang anda lakukan akan dibalas dengan kebaikan yang berganda.

Selamat berlatih meningkatkan keperibadian anda.

Salam kasih dan sayang :)

3 comments:

  1. Assalamualaikum tn paranorms,

    Alhamdulillah saya panjatkan kesyukuran pada Allah kerana dengan entri2 yang tn coretkan ini sebenarnya banyak menyentuh hati dan perasaan saya. Bersyukur kerana ianya sebagai wadah ilmuan bagi sang pencari ilmu dan bila berjumpa dapat menghayati dan juga di gunakan sebagai pelaksanaan diri/peribadi.

    Saya juga berharap ianya bukan hanya berkesan pada saya sahaja dan ianya juga milik semua insan2 yang kehausan dalam pencarian ilmu yang boleh menambahbaik kepada diri sendiri mahupun rohani mereka.

    Saya doakan agar segala apa juga entri yang bakal dimasukan dan telah tersedia ada dapat di gunakan dengan sebaik mungkin dan semakin besar energy yang terkandung di dalamnya bagi sesiapa yang membacanya akan merasai energy tersebut demi mengharmonikan energi diri mereka sendiri.

    Amin Ya Rabbal Alamin. :) :D

    ReplyDelete
  2. Membaca dengan mata hanya menambah ilmu di dada... Membaca dengan hati akan menambah iman di jiwa...

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah, thanks atas ilmunya ya pak :)

    ReplyDelete

BAHAGIA DAN BERLIMPAH

BAHAGIA DAN BERLIMPAH Kondisi hidup mengikuti kondisi hati. Di sini, hati mewakili emosi dan perasaan. Perasaan itu sifatnya magnetik. Ia ...