Your Magic Blog: Ilmu Level Tinggi yang Diabaikan

Tuesday 21 June 2011

Ilmu Level Tinggi yang Diabaikan

Salam :)

Dalam hidup kita di alam fana ini hanya ada dua keadaan yang sentiasa kita hadapi, iaitu suka dan duka. Kalau tidak suka maka dukalah. Kalau tidak duka maka sukalah. Simple sahaja kan.

Mari kita lihat level-level spiritual kita dalam menghadapi kehidupan ini. Level spiritual kita menentukan sikap kita, tindakan kita serta hasilnya dalam menghadapi kemelut suka dan duka hidup ini.

Jika anda menghadapi saat-saat duka, lalu anda bersedih, anda marah, anda gabra dan lain-lain sikap negatif, inilah level spiritual paling rendah. Pada level yang sama ketika anda menghadapi saat-saat suka, anda terlalu gembira sehingga mengabaikan keadaan sekeliling, mengabaikan kawan-kawan, anda hilang pertimbangan diri, atau pun saat-saat suka itu langsung tidak membuat anda gembira pun. Ini mungkin kita boleh namakan sebagai station spiritual Huru-hara hehe.

Level yang kedua adalah station Sabar. Ketika keadaan buruk menimpa hidup anda maka anda tetap tegar, tetap kuat menghadapinya. Anda tidak kehilangan keyakinan diri dan pedoman hidup anda. Anda merasakan beratnya dugaan yang anda hadapi, anda merasa susah, merasa sedih, merasa macam-macam lagi perasaan yang menyesakkan dada anda namun anda tetap maintain cool . Anda sudah menguasai station spiritual Sabar.

Level ketiga adalah lebih tinggi lagi. Banyak yang sudah tahu, ramai yang pernah menjejakkan kaki ke station ini namun sangat kurang yang bertahan. Station apa ini, itulah Syukur. Manusia-manusia yang bertahan teguh di station syukur memiliki satu mata hati yang istimewa. Manusia-manusia ini tidak mengalami suka dan duka, yang ada cuma suka sahaja tanpa ada pasangan duka. Semua keadaan yang datang dalam hidupnya hanya dihadapi dengan rasa syukur. Inilah senjata paling hebat dalam hidupnya. Manusia-manusia pada station spiritual ini hanya menerima anugerah. Mereka merasakan anugerah tuhan dalam setiap keadaan, pada semua tempat dan pada setiap masa. Mungkin bagi kita yang melihat dari luar, terkadang apa yang mereka hadapi adalah perkara-perkara yang kita anggap sebagai ujian berat, namun di penglihatan mereka tetaplah juga terlihat anugerah yang sentiasa mereka syukuri. 

Station tertinggi yang boleh dicapai oleh kesedaran spiritual seorang anak manusia adalah station redha atau pasrah. Pada level ini kesedaran sudah berada di atas suka dan duka. Tidak ada suka dan tidak pula ada duka. Sudah tiada lagi persepsi. Dia tidak peduli apakah yang datang itu suka atau adakah itu duka. Dia hanya tahu satu perkara dan hanya tenggelam dalam satu perkara iaitu kecintaan dan kerinduan pada kekasih sejatinya. Pada tahap ini seluruh fikiran, perasaan dan tindakannya adalah selaras dengan kehendak kekasih sejatinya. Bahasa-bahasa cinta sikit nih hehe.

Level redha ini hanya boleh dicapai dengan perjuangan berat, atau yang dipilih secara khas olehNya. Namun station syukur, pada tahap kefahaman umum masih boleh dengan mudah diusahakan. Syukur is for everyone!. Inilah ilmu level tinggi yang sering kita abaikan. Syukur adalah amalan penarik anugerah. Syukur adalah amalan penarik rezeki, kebaikan, kelimpahan dan macam-macam lagi nikmat. Jika amalan syukur benar-benar anda hayati, maka anda akan memiliki satu penglihatan super, penglihatan mata hati, atau bahasa modennya satu keadaan mindset yang istimewa, di mana anda hanya melihat kebaikan dalam setiap perkara. Jika anda masih ingat konsep-konsep Law of Attraction pada artikel-ertikel lepas, maka anda akan faham bahawa fikiran dan emosi positif akan menarik semakin banyak dan semakin banyak perkara-perkara positif ke dalam kehidupan anda. Syukur inilah kunci untuk sukses mengaplikasikan LOA!

Jika anda ditimpa sesuatu yang anda anggap sebagai ujian, maka bayangan-bayangan negatif akan segera berkeliaran di fikiran anda, dan kemudian diikuti dengan cepat oleh emosi-emosi negatif. Dengan itu anda sudah memancarkan energy negatif dalam bentuk-bentuk kod-kod energy ke alam sekeliling. Mekanisme alam akan merespon 'permintaan' anda dengan cara memberikan anda semakin banyak perkara-perkara negatif. Akibatnya fikiran dan perasaan anda semakin negatif, dan hasilnya semakian banyak energy negatif anda getarkan ke alam semesta dan semakin banyak lagilah anda diberikan hal-hal negatif. Kitaran ini berterusan sehingga ada faktor yang menghentikannya.

Perkara yang sama berlaku jika anda memikirkan perkara-perkara positif. Kuasa kali ganda bagi sesuatu yang positif adalah syukur. Bersyukurlah maka kebaikan-kebaikan akan berganda datang kepada anda. Orang-orang mengamalkan syukur adalah orang-orang yang sentiasa menerima anugerah yang melimpah dari tuhan. 

Jika anda ditimpa sesuatu yang anda anggap sebagai ujian, cuba segera fokuskan fikiran anda kepada aspek positif daripada 'ujian' tersebut. Misalnya anda kehilangan wang sebanyak RM 100. Dengan kesedaran spiritual tahap rendah anda pasti akan menyesal tak sudah, memikirkan seharian kemana hilangnya wang itu. Mungkin anda akan menuduh orang yang curi wang anda. Mungkin anda akan susah hati kerana tidak dapat membeli barang keperluan anda, atau membayar sesuatu yang penting. Tapi cuba anda alihkan fokus fikiran anda. Cuba syukuri keadaan itu. Syukur kerana mungkin wang yang hilang itu adalah satu kifarah atas dosa-dosa anda. Daripada dosa-dosa itu dibayar dengan cara membuat anda kemalangan, lebih baik hilang rm 100 kan. Atau syukur kerana anda mendapat pengajaran agar lebih berhati-hati memegang wang pada masa akan datang. Atau syukur kerana mungkin wang itu dijumpai oleh anak-anak yatim atau orang miskin yang sangat memerlukan wang untuk mengisi perut. Banyak lagi kemungkinan yang baik yang boleh anda fikirkan. Ini automatik akan mengubah pattern energy yang anda pancarkan dari fikiran anda. Inilah cara termudah mengubah satu situasi negatif menjadi positif dengan segera, iaitu dengan BERSYUKUR.

Mari kita sama-sama kita bersyukur. Kita bersyukur dari ke dasar hati kita yang pasling dalam. Kita ingat-ingat semua kebaikan yang selama ini kita terima tapi kurang kita hayati. InsyaAllah anda akan dapati jiwa anda menjadi sangat tenang dan nyaman dan bersedialah anda untuk menerima lebih banyak lagi kurnia-kurnia kebaikan dari Tuhan Yang Maha Pemurah.

Semoga bermanfaat. 

Salam kasih dan sayang :)

5 comments:

  1. Syukur Alhamdulillah entri pada kali ini. Itulah yang patut kita syukuri dan menikmati akan nikmat yang Allah berikan pada kita biarpun sekecil2 hingga sebesar2 nikmak. Syukurilah kerana dengan bersyukur itu kita semakin akan mendapat nikmat dan berlimpah ruah nikmat yang Allah akan berikan pada kadar yang tak terduga dek akal kita. Terima kasih wahai tn paranorms. Teruskan berkarya. Saya sokong. :)

    ReplyDelete
  2. terima kasih tn cyber...sy hargai kata2 positif serta sokongan dr tn. semoga tn berbahgaia selalu :)

    ReplyDelete
  3. Satu perkataan jer iaitu teguh... Apa jua keadaan jika sentiasa teguh Insyaallah kita tidak akan runtuh... Biarlah semua posting tuan meresap ke sanubari Insyaallah...

    ReplyDelete
  4. Omera : betul tuan...insyAllah :)

    ReplyDelete
  5. terima kasihnya tn master...banyak manfaat ilmu yg dikongsikan

    ReplyDelete

BAHAGIA DAN BERLIMPAH

BAHAGIA DAN BERLIMPAH Kondisi hidup mengikuti kondisi hati. Di sini, hati mewakili emosi dan perasaan. Perasaan itu sifatnya magnetik. Ia ...