Your Magic Blog: Jom Relaks

Monday 20 June 2011

Jom Relaks

Salam :)

Pada zaman ini semua orang sibuk. Terkejar ke sana dan ke sini untuk menyiapka macam-macam urusan kerja. Fikiran sentiasa terhubung dengan urusan-urusan kerja sehingga masa tidur pun fikiran-fikiran itu masih di bawa. Ketika bangun tidur fikiran-fikiran itu jugalah yang muncul dulu. Anda adalah manusia zaman moden dan pastinya anda mengalami perkara ini. Anda sudah sangat terpisah jauh dari diri anda sendiri. Anda sangat jaaaaaarang kembali ke dalam diri anda. Sekarang ini anda sudah sangat sukar untuk tenang dan rileks.

Ok sekarang mari kita belajar untuk relaks. Mungkin anda berkata, " Mengapa perlu rileks? saya orang sibuk banyak kerja perlu di buat. Rileks adalah kerja orang malas "...Oh sabar dulu sahabat. Rileks bukan bermaksud bermalas-malas duduk atau baring di sofa yang empuk. Jika anda menguasai ilmu rileks maka anda boleh bekerja dengan sibuk tapi tetap rileks. Tak percaya ke? Cuba dulu lah.

Ada 2 fasa rileks yang perlu anda kuasai. Pertama 'Rileks Diam'. Latihan untuk menguasai ilmu 'Rileks Diam' ini sangat mudah.

1. Duduk dengan tenang, lebih baik kalau bersandar di kerusi atau sofa. Baring pun boleh.
2. Fokuskan fikiran ( bukan konsentrasi, just focus ) ke seluruh tubuh. Secara perlahan kendurkan seluruh otot tubuh dari kepala sehingga ke kaki. Satu trick untuk anda rileks secara sempurna adalah dengan menjaga keadaan otot PC ( pubbococcygeus ), iaitu otot menahan kencing. Pastikan otot ini sentiasa kendur maka tubuh anda akan rileks total. Otot PC ini menyimpan seribu satu rahsia yang sangat unik.
3. Ucapkan afirmasi ini untuk membantu anda rileks. " Seluruh ototku rileks dan tenang. Diriku semakin tenang dan rileks. Semakin tenang dan rileks"
4. Lepaskan fikiran anda. Usah berfikir apapa. Pada tahap ini keadaan anda sepatutnya sudah sangat tenang, seolah ingin tidur. Gelombang fikiran anda sedang berada di tahap Alpha. Kalau tertidur pun tidak apa. Pada tahap awal memang agak sukar untuk maintain state ini.
5. Sudahi latihan ini dalam tempoh minima 10 minit.

Rileks adalah hasil daripada sikap pasrah. Pasrah pula adalah satu tahap yang tinggi dalam level spiritual. Dengan rileks maka energy di tubuh anda akan menyebar secara rata dan menyeluruh ke tubuh anda yang akan membuat mental dan aura anda harmoni. Pada tahap ini minda anda sedang berada pada tahap 'zero', bebas daripada ikatan persepsi. Apa saja yang anda bayangkan sangat mudah untuk terbentuk dengan mantap di alam energy. Di sinilah proses materialisasi bermula. Inilah juga tahap pertama 'kembali' ke dalam diri.

Kuasai dulu latihan ini. Sangat banyak manfaatnya jika anda benar-benar menguasainya. Tahap kedua adalah 'Rileks Gerak'.

Ok selamat berlatih.

Salam kasih dan sayang :)

3 comments:

  1. Terima kasih tuan... Kena cuba nih... He he he... Jazakumullah...

    ReplyDelete
  2. Alhamdullillah, syukur satu lagi tip dan perkembangan tentang rilek yang disentuh oleh tn paranorms kita sangat2 berguna dan perlu di praktiskan semoga nantinya akan bertambah rilek dan makin bertambah mantap dalam perkembangan kembali kefitrah diri..... Amin

    ReplyDelete
  3. Sangat2 berguna bagi org yg sentiasa sibuk macam saya. ^^

    ReplyDelete

BAHAGIA DAN BERLIMPAH

BAHAGIA DAN BERLIMPAH Kondisi hidup mengikuti kondisi hati. Di sini, hati mewakili emosi dan perasaan. Perasaan itu sifatnya magnetik. Ia ...