Your Magic Blog: SYUKUR, HIDUP INI INDAH DAN BERLIMPAH

Sunday 7 May 2023

SYUKUR, HIDUP INI INDAH DAN BERLIMPAH


Aku melihat bahawa manusia ada dua level dalam menjalani kehidupannya.

Level pertama, mereka kerja keras untuk mendapatkan rezeki dan apapa yang diinginkannya.

Mereka mengorbankan banyak kesenangan diri mahupun keluarganya dan fokus bekerja untuk mencapai impian-impiannya.

Ramai yang berjaya, tak kurang juga yang gagal.

Pada level ini kita hidup berpandukan kekuatan badan dan kepintaran berfikir.

Kita bertindak atas keyakinan bahawa, semakin besar usaha, semakin besar hasilnya.

Pada level ini, kita kena bergerak ke arah impian kita. Push to the limit seluruh potensi diri dan sumber-sumber yang ada menuju cita-cita yang ingin kita capai.

Dalam proses itu kita menemui bermacam rintangan. Kalau kita berjaya mengharunginya, maka kita akan memiliki apa yang kita kejar.

Pada level ini, kita perlukan keberanian, keyakinan, optimistik dan lain-lain karakter yang mampu menolak kita terus bergerak ke hadapan.

Tanpa sifat-sifat di atas tadi, adalah mustahil untuk kita bergerak maju. Kita pasti akan mengalami kesukaran, terhenti lalu gagal.

Majoriti manusia memainkan sketsa kehidupan di gelanggang ini.

Aku melihat bahawa ada satu golongan manusia minoriti, yang bermain di gelanggang kehidupan yang istimewa.

Mereka tidak bergerak ke arah impan dan cita-cita mereka. Tidak push diri untuk mengejar apa yang mereka inginkan.

Namun, impian dan cita-cita mereka yang tertarik datang. Kuatnya energi yang mereka miliki, sehingga nikmat rezeki dan anugerah yang datang serah diri dengan sukarela.

Apa daya yang mereka gunakan?

Mereka-mereka ini kesibukannya adalah mengurus dan memperbaiki hatinya.

Setiap hari mereka berusaha semakin menguatkan rasa cinta dan rindu kepada Allah, memperbaiki rasa ketundukkan kepadaNya dan memperbanyakkan rasa syukur terhadap nikmat-nikmatNya.

Mereka lebih fokus bersyukur terhadap apa yang telah mereka miliki, berbanding fokus mengejar apa yang mereka belum miliki.

Aku melihat pada diri mereka kenyataan firman Allah,

"Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu..." - Petikan dari Surah Ibrahim ayat 7.





Adakah golongan mereka ini juga bekerja dan berbisnes?

Yaa... Mereka bekerja dan berbisnes sama seperti orang lain.

Bezanya adalah, orang lain bekerja dan berbisnes dengan tujuan 'memperolehi' imbalan gaji atau penghasilan daripada pihak lain.

Mereka ini pula bekerja dan berbisnes untuk 'memberikan' manfaat terbaik yang mereka mampu berikan kepada pihak lain.

Mereka memang berada di level yang berbeza.

Ini adalah beza vibrasi energi.

Kalau kita berada di vibrasi energi rendah, maka kita melihat kehidupan ini suatu perlumbaan untuk merebut sumber-sumber yang ada.

Kita akan saling berebut, saling senggol, memijak dan menjatuhkan demi memenuhi keperluan dan keinginan kita.

Kita akan push diri kita beyond limit, kerana kita nak capai lebih daripada orang lain.

Ini cara biasa untuk hidup dan mencapai kejayaan dan kekayaan. Majoriti orang mempraktikkan mazhab ini.

Sedangkan pada level vibrasi yang lebih tinggi, di mana mata hati kita terbuka kerana zikrullah yang diamalkan, kita akan menyedari bahawa sumber yang Allah sediakan di alam semesta ini adalah tidak terbatas.

Kita tidak perlu bersaing, saling senggol menyenggol, pijak memijak dan menjatuhkan untuk merebut sumber-sumber yang ada.

Apa yang perlu kita lakukan adalah, dekatkan hati kepada Allah Yang Maha Menguasai segalanya. Semua ini milikNya. Dia yang mencipta kita dan menjamin rezeki kita.

Maha Kayanya Dia, tidak pernah berkurang sumber alam ini sampai kiamat.

Itu hakikatnya. Namun kita adalah masalah iman. Hati kita tidak yakin. Nurani kita tertutup oleh kegelapan penyakit hati. Lalu kita salah faham, dan kita menjalani sistem hidup yang salah.

Kita pun hidup dalam ketakutan, keraguan, kesedihan dan kekecewaan.

Apa yang perlu kita lakukan adalah, zikrullah dan bersihkan hati agar kita mampu menyedari dan melihat limpahan kekayaanNya dan jaminan kecukupuan dariNya.

Kita fokus bersyukur, menghitung semua nikmatnya yang telah, sedang dan akan kita perolehi. Berterima kasih kepadaNya atas segalanya.

Tanpa rasa syukur, kita akan selalu rasa kekurangan. Kita akan mengeluh, komplen dan marah-marah. Ini tanda kita kufur, tidak bersyukur. Kita fokus melihat kekurangan belaka.

Orang-orang yang bersyukur akan sentiasa menyedari kelimpahan di mana-mana. Sentiasa merasa cukup bahkan berlimpah. Lalu kenyataan hidup pun selaras dengan kesedaran dan keyakinannya, iaitu cukup dan berlimpah.

Sistem kehidupan telah mengheret kita kepada kesedaran yang rendah. Keadaan melatiah kita melihat kekurangan, dan kita perlu berebut untuk memiliki sumber yang kurang tersebut.

Kekurangan adalah ilusi. Keberlimpahan itu yang hakiki. Namun Allah berikan kita selaras dengan kesedaran dan keyakina kita.

Kasihannya kita dan ramai manusia, kerana harus bergaduh, bermusuhan bahkan berbunuhan untuk merebut sumber yang kita sangka terbatas, padahal hakikatnya berlimpah.

Kita hidup setiap hari, mengorbankan diri dan masa indah bersama keluarga tercinta, demi berusaha dan bekerja mengejar sumber kehidupan.

Ini boleh diubah. Upgrade diri kita. Upgrade ilmu, kesedaran dan iman kita.

Bersihkan kerak hati dengan zikrullah, agar kita boleh memilah antara ilusi kesempitan dan kebenaran keberlimpahan.

Penuhi hati kita dengan syukur. Tiada lagi rasa sempit dan kekurangan, namun rasa lapang dan berlimpah. Tiada lagi ketakutan dan keraguan, tapi keyakinan bahawa Allah Maha Kaya dan Maha Mengkayakan.

InsyaAllah, itu cara hidup yang indah.

Alhamdulillah.

Salam cinta dan damai 😊













No comments:

Post a Comment

BAHAGIA DAN BERLIMPAH

BAHAGIA DAN BERLIMPAH Kondisi hidup mengikuti kondisi hati. Di sini, hati mewakili emosi dan perasaan. Perasaan itu sifatnya magnetik. Ia ...