Your Magic Blog: KONSEP SEBENAR - SEMAKIN BANYAK KAU MEMBERI, SEMAKIN BANYAK KAU AKAN TERIMA

Sunday 14 May 2023

KONSEP SEBENAR - SEMAKIN BANYAK KAU MEMBERI, SEMAKIN BANYAK KAU AKAN TERIMA

 Semakin banya kau berikan, semakin banyak kau akan terima.



Duluuuu.... Apabila guru-guru bagitahu bahawa semakin banyak kita memberi, semakin banyak kita akan terima, aku memahaminya secara sempit.

Aku fikir, ia hanya pemberian kepada orang lain. Macam konsep sedekah, 1 kita bagi 10 kita dapat pulangan. Atau sehingga 700 kali ganda pulangannya.






Makin ke sini, makin aku sedari bahawa ternyata konsep memberi agar menerima lebih banyak itu lebih luas lagi cakupannya. Tidak sesempit pemahaman ku yang dulu.

Untuk mendapat banyak rezeki, bukan sekadar memberi sedekah rm 100 atau rm 1000 sehari untuk dapat rezeki berganda. Ini satu kefahaman yang sempit. Aku pernah mengamalkannya dan aku kecewa kerana tidak dapat pulangan seperti yang aku harapkan.

Ternyata, memberi dalam konteks yang lebh luas itu adalah:

Berikan masamu, berikan perhatianmu, berikan tenagamu, berikan ideamu, berikan bakatmu, berikan semangatmu, berikan kemahiranmu, dan berikan apa sahaja daripada dirimu kepada orang lain, atau kepada kerja, bisnes atau projek yang kau jalankan.

Ini yang orang kata DEDIKASI.
Dedikasikan dirimu untuk menyumbangkan kebaikan kepada orang lain, kepada masyarakat, kepada agama kepada dunia, dan kepada alam.

Ada waktu aku hanya duduk di rumah, tafakkur dan meditasi, menyalurkan energi penyembuhan dan cinta kasih kepada semua makhluk Allah.

Aku berikan Intention dan Attention agar semua makhluk Allah sembuh dari apa juga penyakit, damai semua sengketa, erat semua hubungan, subur semua tenaman, bahagia semua hati dan kebaikan-kebaikan lainnya.

Memang kita tidak mungkin dapat menjadikan dunia ini 100% sempurna di dalam kebaikan, namun Intention dan Attention yang kita dedikasikan sebagai sebuah PEMBERIAN tulus kepada semua makhluk, pasti akan dibalas oleh Allah dalam bentuk kebaikan-kebaikan yang misteri dan kadang tidak disangka-sangka.

Kalau kita sedang buntu tiada idea apa mahu buat, memberilah walau hanya sekadar sebuah doa kepada kucing di jalanan, atau anjing liar di tepi longkang. Itu adalah sebuah pemberian daripada diri kita, berbentuk energi murni. Pasti akan ada imbalannya dari Allah.

Kalau kita ingin sukses di dalam hidup, mahu hidup makmur dan kaya raya, berikanlah lebih banyak masa, tenaga, perhatian, ilmu, kemahiran, dan semangat di dalam kerja dan usaha yang kita lakukan. Apa yang kita berikan itu akan diberikan pulangan yang berganda.

Orang yang malas, yang tidak mahu memberikan masanya, tenaganya, perhatiannya, dan apa sahaja bentuk modal daripada dirinya, dia pun tidak akan dapat apapa pulangan dari kehidupan ini.

Kalau kita asyik baring 12 jam sehari di rumah tengok drama Korea, kita berikan apa kepada kehidupan ini? Atau kita bermain game 20 jam, apa yang kita sumbangkan kepada kehidupan? Tiada! Maka kita pun tidak akan dapat apapa.

Tapi... Aku juga perhatikan perubahan terkini yang sedang terjadi di dunia.

Ada orang yang kerjanya cuma tidur, tapi rezekinya tetap lancar mengalir. Bahkan ada yang 'tidak buat apapa', dan dapat rezeki besar.

Wait a minute!

Apa sudah jadi? Hukum semesta sudah berubah kah?

Tidak... Orang yang tidur tadi dapat rezeki kerana dia jadikan tidurnya sebagai konten untuk tontonan orang lain.

Wang Yiming dari Taiwan buat live 5 jam di aplikasi Twitch sambil tidur. Dia keluarkan modal data internet, tenaga untuk set up live dia, dan memberikan suatu konten kepada para penonton dia. Dia menyumbangkan sesuatu. Dia dapat 3000 USD, hadiah dari para penontonnya.

Muhammad Didit dari Indonesia buat video ' 2 Jam Nggak Ngapa-ngapain' di Youtube', dapat lebih 5 juta tontonan, dengan pendapatan 3 - 20k USD.





Ini hanya contoh sahaja. Nak bagitahu bahawa pada zaman ini, zaman 'content creator', ada cara yang lebih kreatif untuk kita MEMBERI kepada dunia, untuk dapat pulangan yang lumayan.

Intinya adalah, MEMBERI!

Semakin banyak kita memberi, semakin banyak kita akan terima!


Salam cinta kasih dari lubuk hati yang terdalam 😊🙏

__________________

Transform diri dan hidupmu dengan memahami dan menguasai  Force dan Power:

https://tinyurl.com/loncatanenergy

****

Jika anda perlukan bimbingan dan pencerahan melalui 1 jam Personal Life Consultation dengan saya, klik di sini:


https://tinyurl.com/personallifeconsultation










No comments:

Post a Comment

BAHAGIA DAN BERLIMPAH

BAHAGIA DAN BERLIMPAH Kondisi hidup mengikuti kondisi hati. Di sini, hati mewakili emosi dan perasaan. Perasaan itu sifatnya magnetik. Ia ...