Your Magic Blog: KONDISI HIDUP YANG EKSTRIM DERITANYA, PERLUKAN SOLUSI YANG EKSTRIM MENJALANINYA

Wednesday 10 May 2023

KONDISI HIDUP YANG EKSTRIM DERITANYA, PERLUKAN SOLUSI YANG EKSTRIM MENJALANINYA

 Kondisi hidup yang ekstrim, perlukan solusi yang ekstrim





Sebagai seorang konsultan kehidupan, aku menerima banyak chat setiap hari yang bertanya solusi-solusi untuk masalah kehidupan mereka.

Kemarin aku berikan bimbingan kepada seorang klien untuk memahami masalah yang dia alami, berkenaan kesihatan. Ada tanda-tanda anxiety awal.

Ada pula klien yang sukar merasakan feel good di hatinya. Makin suka melambat-lambatkan kerja dan ibadah solatnya. Rasa bersalah dan berdosa tu ada, namun tetap juga tak membantu untuk dia buat tindakan yang cepat dan tepat.

Aku bantu untuk bagi faham duduk masalahnya. Lalu aku berikan solusi-solusi dan plan tindakan yang boleh diambil ke arah mencapai matlamatnya.

Masalah-masalah kehidupan berkaitan secara langsung dengan kondisi hati kita. Ini sentiasa aku ulang, dan akan terus aku ulang kerana ini kebenarannya.

Kalaupun orang tidak percaya, no problem. I am agree to disagree. Paling penting aku mengalaminya berkali-kali, dan aku membantu klien banyak kali untuk selesaikan masalah-masalah mereka melalui pendekatan ini.

Ubah suasana hatimu! Kataku kepada mereka. Apabila suasana hati kita berubah, daripada takut kepada berani, ragu kepada yakin, pesimis menjadi optimis, kufur kepada syukur... Maka kondisi hidup pun akan perlahan-lahan ikut berubah.

Peristiwa-peristiwa kehidupan mengajar kita, bahawa tekanan hidup yang begitu berat dan keras boleh menjadi titik perubahan bersejarah, kerana melalui tekanan beratlah kondisi hati seseorang boleh berubah 180 darjah, lalu perubahan suasana hati itu membawa transformasi besar kepada diri dan kehidupan orang yang berkaitan.

Jiwa yang mengalami tekanan akan memberontak kerana zon selesanya sedang tergugat. Tekanan itu membuat sang jiwa bergerak mencari jawapan dan kekuatan.

Ada jiwa-jiwa yang kuat, berjaya memperolehi jawapan dan kekuatan, lalu mengalami transformasi diri dan kehidupan yang luar biasa.

Namun ada jiwa yang lemah, mencari pelarian ke perkara-perkara yang rendah. Lari ke clubbing, alkohol, dadah, judi, seks rambang dan lain-lain yang mengarah kepada kemerosotan dan kehancuran.

Sang jiwa yang sedang merasakan tekanan, hanya akan kuat jika pencariannya menghala kepada ketuhanan, kerana kekuatan, ilmu dan sumber daya, semua ada pada Tuhan.

Ada juga jiwa-jiwa yang mencari jawapan dan kekuatan pada benda-benda mistik seperti barang-barang berenergi, bomoh, dukun, pawang dan lain-lain lagi. Its ok... Ini sama keadaannya dengan mencari kekuatan dan jawapan pada alat, mesin, ubat, herba, bahan kimia dan sekelasnya. Bezanya, satu golongan mencari jawapan di level quantum, satu golongan lagi mencari jawapan di level fizikal.

Mudah-mudahan, pencarian pada kategori ini akan menghantar terus kepada pencarian jawapan dan kekuatan kepada Allah. Akan sampai moment nya. Someday.

Kotoran hati berupa penyakit-penyakit hati seperti, sombong, angkuh, merasa benar, takut, tamak, marah, dengki, kecewa, berkeluh kesah, lupa nikmat atau kufur, putus asa, jahil... Ini semua adalah perasaan negatif yang memberi kesan buruk kepada cara kita berfikir, membuat keputusan, bertindak, melayan orang... yang mana akan mencorakkan suasana hidup kita dalam semua level iaitu fizikal, mental, spiritual, finansial, sosial dan enviromental.

Jika bicara dari sudut energi, semua perasaan negatif tadi hanya akan menarik frekuensi yang sama dan serupa, sehingga hidup kita pun penuh dengan perkara dan pengalaman negatif.

Keadaan yang paling aku takuti adalah, aku merasa benar padahal aku salah. Aku hanya tahu aku salah, setelah keputusan yang aku buat berdasarkan kefahamanku yang salah tadi menghasilkan kondisi kehidupan yang salah dan berat menekan.

Namun, sisi baiknya adalah, kesilapan adalah guru kehidupan yang terbaik.

Namun berulangkali salah dan mengalami penderitaan, itu tidak bagus. Maka paling terbaik adalah, kita minta dengan tulus setiap hari perlindungan Allah daripada kebodohan kita sendiri.

"Ya Allah... Aku berlindung dengan rahmatMu daripada kebodohan dan kejahilanku. Bimbinglah aku dengan ilmu dan kebenaranMu".

Hati yang telah sarat dengan perasaan-perasaan negatif menjadi magnet yang sangat kuat menghasilkan keadaan hidup yang buruk.

Cuba tengok orang-orang yang lidahnya sangat menyakitkan apabila berkata-kata. Cacian, makian, sumpahan, keluhan, komplen, pesimistik, narsistik... Kata-kata yang paling banyak keluar dari mulutnya adalah negatif belaka.

Sifat seperti ini mencipta banyak musuh dan kebencian. Menjauhkan banyak orang dalam perhubungan. Endingnya dia komplen orang tak suka dan pulaukan dia. Dia tidak salah apapa. Inilah kesesatan yang menakutkan, kerana di sini dia tidak sedar bahawa dia salah.

Oleh kerana perasaannya penuh negatif, apapun usahanya tiada yang menjadi sebab apa yang dia kerjakan adalah berasaskan pada ilusi serta tiada sokongan daripada sesiapa. Kemudian dia asyik salahkan orang lain, keadaan, dan Tuhan.

Hidup seperti ini adalah hidup yang penuh derita bersulam sengsara.

Begitu banyak peristiwa hidup yang mengajar dan menunjukkan aku kaitan suasana hati dan suasana kehidupan. Samada pengalamanku sendiri atau pengalaman orang lain yang aku perhatikan, buat rumusan dan ambil pengajaran.

Sangat terbukti bahawa, kondisi hidup adalah pancaran dari kondisi hati.

Hidup yang sempit dan miskin adalah efek daripada hati yang merasakan bahawa begitu susah mahu cari duit. Bahawa dunia ini tidak adil, yang kaya makin kaya dan yang miskin makin miskin. Bahawa kekayaan adalah sumber dosa.

Hati penuh ragu, takut, kecewa, dan putus asa, dan tertutup untuk melihat dan memahami konsep rezeki Allah Yang Maha Berlimpah dan Maha Pemurah.

Kondisi hidup yang ekstrim menderita, adalah kesan daripada kondisi hati yang ekstrim juga negatifnya.

Samada ekstrim sombong dan angkuhnya.
Atau ekstrim tamak halobanya.
Atau ekstrim ketakutannya.
Atau ekstrim keraguannya.
Atau ekstrim kecewa, sedih dan putus asanya.

Ini menghasilkan kondisi hidup yang juga ekstrim deritanya.

Memahami konsep ini membawa kita kepada satu rumus kehidupan yang begitu jelas... Dengan membersihkan dan memperbaiki suasana hati yang ekstrim negatifnya, maka kita boleh memberbaiki kondisi hidup yang ekstrim deritanya.

Dengan kaedah apa?

Allah menjawab dengan sangat jelas,

الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ

“Orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan berzikir (mengingat) Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingat Allah hati menjadi tenteram” (Qs. ar-Ra’du: 28).

Jawapannya ada pada Zikrullah!

Zikrullah, dengan objektif yang betul, tatacara yang betul, konsisten dan ikhlas... Maka hati akan tergilap bersih, dan menghasilkan keberkatan di dalam semua aspek hidup.

Semua perasaan negatif, yang merupakan akar kepada kondisi hidup yang negatif di luar diri kita, jadi bersih. Maka kehidupan kita pun jadi bersih dari segala derita sengsara.

Makin lama kita hidup dalam negativiti dan hidup yang penuh darita, ertinya telah sangat tebal kotoran yang menyelimuti hati kita.

Bermakna, perlu masa lebih lama, dan usaha lebih gigih dan tekun untuk membersihkan sang hati, dan mengubah kondisi hidup menjadi lebih baik dan lebih positif.

1. Tujuannya kena jelas, mahu membersihkan hati, untuk menggapi cinta, rindu dan redhaNya.

2. Tatacaranya kena betul. Penuh kerendahan hati dan ketakziman dalam mengingatiNya.

3. Konsisten. Jangan putus asa walaupun hasilnya lambat atau sangat lambat.

4. Ikhlas, ingat tujuan nombor 1 selalu.

Transform your Heart, transform your Life!

Salam cinta dari lubuk hati terdalam 😊🙏


_____ *** _____


Pelajari cara mengheningkan dan mendamaikan hati di sini: https://rb.gy/osz0m



Jika anda perlukan bimbingan dan pencerahan melalui 1 jam Personal Life Consultation dengan saya, klik di sini:


https://rb.gy/5bxfm







No comments:

Post a Comment

BAHAGIA DAN BERLIMPAH

BAHAGIA DAN BERLIMPAH Kondisi hidup mengikuti kondisi hati. Di sini, hati mewakili emosi dan perasaan. Perasaan itu sifatnya magnetik. Ia ...