Your Magic Blog: Menuju Kesuksesan Melalui Proses 3T: Takhalli, Tahalli dan Tajalli

Saturday 20 July 2013

Menuju Kesuksesan Melalui Proses 3T: Takhalli, Tahalli dan Tajalli

Salam Ramadan Al mubarak :)

Sukses adalah dambaan setiap manusia. Siapa tak ingin sukses? Budak kecil pun kalau ditanya pasti mahu sukses, mahu berjaya dalam apa juga bidang kehidupan yang diceburi.




Semua orang mahu sukses, tapi tidak semua orang tahu bagaimana untuk sukses. Kali ini kita mendalami satu sistem menuju kesuksesan. Proses Takhalli, Tahalli dan Tajalli. Istilah ini merupakan bahasa orang-orang tasauf. Sesiapa di kalangan pembaca yang menalami sistem sufistik pasti tidak asing lagi dengan istilah ini. Dari perspektif sufi, Takhalli bermaksud membersihkan diri sifat-sifat mazmumah/negatif, Tahalli pula mengisi diri dengan sifat-sifat mahmudah, sedangkan Tajjali pula adalah efek daripada 2 proses tadi iaitu keberhasilan sang diri mendapatkan pencerahan atau makrifah tentang rahsia ketuhanan.

Apa yang menariknya, konsep 3T ini dapat diaplikasikan dalam apa juga bidang kehidupan kita untuk mencapai kejayaan. Proses 3T apabila diterjemahkan ke dalam bahasa kita, Takhalli sebagai Pembersihan, Tahalli sebagai Pengisian, manakala Tajalli sebagai Pencapaian. Sememangnya untuk bisa sukses mencapai sesuatu, kita harus berupaya membersihkan semua aura-aura negatifdi dalam diri kita, membersihkan semua mental bocking yang menghasilkan sikap dan tindakan yang negatif, lalu menggantikannya dengan aura-aura positif ke dalam diri kita, mengisi minda dengan keyakinan-keyakinan positif agar menjadi Law of Attraction yang positif menghasilkan sikap dan tindakan yang positif ke arah mencapai matlamat yang dituju.

Oleh kerana menurut Hukum Fizik Kuantum yang mengatakan bahawa semua kejadian adalah energy,maka aspek spiritual dan material kita adalah energy. Positif menarik positif, begitu sebaliknya negatif menarik negatif, inilah Law of Attraction. Oleh itu Spiritual (fikiran dan perasaan) yang positif akan menarik material (kesihatan, cinta, kemakmuran harta benda dan keselamatan) yang positif. 

Jika anda memahami dengan baik, pencerahan semakin jelas di minda anda bahawa utk sukses rumusnya simple. Tidaklah mudah, tetapi simple iaitu: 
Pertama: Takhalli, Bersihkan energy negatif pada diri anda yang menjadi punca spiritual anda negatif lalu menarik aspek material yang nengatif.
Kedua: Tahalli, isikan energy positif ke dalam spiritual anda melalui amalan-amalan atau kebiasaan-kebiasaan yang positif yang mana akan menjadi Law of Attraction dan menarik aspek material yang positif ke dalam kehidupan anda. Dengan begitu anda telah mencapai Tajalli, iaitu kesuksesan pencapaian hajat anda.

Ikuti artikel-artikel sebelum ini agar anda tidak terlepas informasi berharga samada di FB paege QI ini atau di blog QI, qalam-ilahi.blogspot.com.

Saya menjemput para pembaca utk mempelajari sistem latihan pengolahan energy/aura diri Sin Ilahi~Sin Hu yang merupakan revolusi terkini sistem ilmu olah energy yang dikembangkan dari pelbagai sistem ilmu energy seperti reiki, kundalini, inner power, sufistik spiritual methode, dll yang sangat banyak manfaatnya utk perkembangan diri secara holistikmeliputi fizikal, mental dan spiritual.

Sekian. Selamat menjalani ibadah puasa. Semoga kita semua berjaya menjadi insan yang takwa, yang meraih kejayaan seimbang dunia dan akhirat.

Salam kasih dan sayang dari lubuk hati yang terdalam :)

~ from QI with Love



No comments:

Post a Comment

BAHAGIA DAN BERLIMPAH

BAHAGIA DAN BERLIMPAH Kondisi hidup mengikuti kondisi hati. Di sini, hati mewakili emosi dan perasaan. Perasaan itu sifatnya magnetik. Ia ...