Your Magic Blog: Empat Unsur Kebahagiaan

Friday 19 July 2013

Empat Unsur Kebahagiaan


Salam Ramadhan :)


Empat Unsur Kebahagiaan




Tahukan anda bahawa utk mencapai KEBAHAGIAAN yang sempurna kita sebagai manusia harus memiliki 4 aspek ini:


1. Kesihatan
2. Cinta ( Tuhan, keluarga, masyarakat, pasangan )
3. Kemakmuran ( kecukupan/kelimpahan material)
4. Keselamatan


Satu saja unsur anda kurang, maka terasa kurang lengkap hidup ini. Lihat diri kita masing-masing, serta orang-orang di sekeliling kita. Pasti masing-masing kita ada unsur yang kurang daripaa 4 unsur Kebahagiaan ni. Ada yang sihat, tapi tiada cinta dan selalu kekurangan material (wang/harta). Ada yang kaya, tapi tidak sihat pula. Keluarga kucar-kacir, isteri selingkuh dan anak-anak liar.


Kalau soal keselamatan, majoriti kita pasti merasa selamat di malaysia ni. Selamat dari kemalangan, kecurian, peperangan, pengganas dan lain-lain. Tapi tidak jarang juga ada orang yang tidak bernasib baik berada pada tempat yang salah pada masa yang salah dan mengalami nasib buruk. Tapi di sesetengah tempat, soal keselamatn menjadi soal kepentingan utama misalnya spt di negara-begara bergolak macam Palestin, Syiria selatan Thai, dll.


Anda perasan atau tdiak bagaimana kehidupan kini berubah. Sistem yang dikuasai oleh kapitalis memaksa majoriti umat manusia hanya mementingkan aspek ketiga, iaitu soal kemakmuran material. Tekanan dari kehidupan akibat sistem yang diguna oleh dunia kini membuat kita melihat 'kebahagiaan' terletak pada kelimpahan material, wang dan harta benda duniawi sehingga kita mengabaikan kesihatan, mengabaikan cinta kepada tuhan, keluarga, masyarakat dan pasangan kita bahkan merisikokan keselamatan demi merebut peluang utk mendapatkan kelimpahan material. Padahal ini hanyalah 'kebahagian ilusi'.


Lalu bagaimana kita dapat meraih 4 unsur Kebahagiaan tadi secara lebih mudah dan harmoni? Let see... Kita hidup di 2 alam iaitu fizikal berada di luar diri, dan alam spiritual yang berada di dalam diri. Alam fizikal adalah akibat sedang alam spiritual adalah sebab. Apa saja yang anda alami dan miliki di alam fizikal adalah sebagai akibat daripada apa yang anda alami dan miliki di alam spiritual, iaitu mindset serta keyakinan-keyakinan yang dominan di dalam diri anda, visual-visual imej di layar minda anda. 


Dengan memperbaiki kondisi alam spiritual kita, meningkatkan kesedaran rohani kita, secara hukum alam maka alam fizikal kita akan ikut membaik. 


Dunia mengikuti fikiran, semakin positif fikiran kita maka semakin positif dunia kita.
Material mengikuti spiritual, semakin baik spiritual kita maka semakin baik pula material kita.


Ambil kesmpatan di bulan baik ini, ketika aura keduniaan menjadi lemah oleh energy ramdhan utk meningkatkan amalan kerohanian dalam usaha memperbaiki kualiti spiritual kita, insya Allah dunia material kita akan turut menjadi semakin baik.


Ikuti Kursus Energy Spiritual Sin Ilahi~Sin Hu Khas Ramdhan seperti yg kami post sebelum ini. Sin Ilahi~Sin Hu adalah program latihan spiritual yang sangat bermanfaat untuk meningkatkan kualiti diri secara holistik merangkumi aspek fizikal, mental dan spiritual. Anda boleh mengetahui kelebihan-kelebihan sistem Sin Ilahi~Sin Hu pada post2 di Qalam Ilahi FB page sebelum ini atau di blog QI, qalam-ilahi.blogspot.com


Sekian... Salam kasih sayang dari lubuk hati yang terdalam :)


~from QI with Love


No comments:

Post a Comment

BAHAGIA DAN BERLIMPAH

BAHAGIA DAN BERLIMPAH Kondisi hidup mengikuti kondisi hati. Di sini, hati mewakili emosi dan perasaan. Perasaan itu sifatnya magnetik. Ia ...