Your Magic Blog: MEMILIKI MATERIAL ITU MUDAH, KALAU SPIRITUAL KITA TELAH KUAT

Wednesday 26 April 2023

MEMILIKI MATERIAL ITU MUDAH, KALAU SPIRITUAL KITA TELAH KUAT


DUNIA ITU MURAH


Dunia material, segala benda yang boleh dicerna oleh pancaindera kita ini ini berada di frekuensi yang rendah.





Frekuensi ini sesiapa pun boleh mengaksesnya. Tidak perlu amalan-amalan khas. 


Asalkan punya keinginan, ditambah sedikit emosi seperti ketakutan, kemarahan, ketamakan, dan keegoan, maka kekayaan dunia  sudah boleh dimiliki.


Ketakutan dan kemarahan pun boleh buat mendapat kita kekayaan material?


Yaa… Ramainya orang berusaha keras mendapatkan kekayaan kerana takut dia atau keluarganya hidup miskin dan susah.


Dan ramainya orang jadi kaya kerana marah dengan kemiskinan, cacian dan hinaan dari orang lain ketika dia miskin dan melarat.


Nampak jelas, kekayaan material itu ada di dimensi rendah sahaja. Di akses melalui perasaan dan emosi kasar manusiawi.


Atas sebab itu, kata para guru sufi, dunia ini tiada apapa nilai di sisi Allah. 


Kalau ia bernilai tinggi, pastilah ianya mahal dan susah untuk dicapai. 


Lalu kerana murahnya dunia ini, semua orang boleh mendapatkannya. Tidak kira dia baik atau jahat, taat atau pendosa. 


Asalkan seseorang itu follow hukum material yang Allah telah set, maka dia akan dapat apa yang dia inginkan.


Namun, kualiti kekayaan material, serta kesannya terhadap kehidupan seseorang, adalah bergantung kepada emosi level mana yang dia gunakan untuk mengakses kekayaan material tersebut.


Semakin tinggi level emosi yang dia gunakan, maka semakin berkah dan bermanfaat kekayaan tersebut untuk diri, keluarga mahupun orang-orang di persekitarannya.


Kekayaan material yang diakses melalui emosi rendah pastilah datang sekali dengan kesusahan hati, tekanan perasaan, rasa insecure, susah tidur, pertelingkahan dengan orang lain, dan sebagainya.


Barang murah, memang kurang kualitinya.

.


SPIRITUAL ITU MAHAL


Yang mahal itu kekayaan spiritual. Rasa cinta tulus, rasa kasih murni, rasa syukur dan bahagia, rasa damai yang dalam… Ini yang sangat sukar dicapai.





Sangat sukar mencapai rasa cinta kepada Allah, rasa takzim tunduk pada kebesaran dan keagunganNya, rasa Dia selalu dekat dan hadir bersama selimut kasih sayang dan perlindunganNya.


Rasa-rasa seperti ini… yang menggetarkan dada, menumpahkan air mata syahdu dan rindu, menerbitkan rasa damai tanpa batas di dalam jiwa… MasyaAllah… Ini luar biasa mahal. 


Harganya adalah gunung keegoan diri, ia perlu diruntuhkan tanpa sisa, lalu digadai kepada Allah, barulah perlahan-lahan perasaan-perasaan dia atas tadi mula hadir dan mengalir menguburkan kolam hati yang dulu tandus dan gersang.


Pada level ini… Dunia material bukan lagi tujuan. Sang hati yang telah merasakan nikmatNya rasa cinta dan rindu kepada Allah takkan lagi berpaling pada nikmat yang rendah dan sementara.


Sang hati menjadi sombong kepada dunia kebendaan. Namun, kerana sombongnya itu, dunia kebendaan pula yang datang terkejar-kejar.


Hukum Allah yang mengatur dunia ini memang begitu. Sesiapa yang mengejar dunia, dunia jadi sombong dan angkuh kepadanya.


Tidak percaya?


Cubalah anda kejar-kejar cinta seorang lelaki atau wanita pujaan anda, makin anda kejar makin dia rasa rimas, jadi sombong dan menjauh.


Cinta, harta, dan takhta itu begitu sifatnya. Makin dikerja makin sombong dan menjauh.


Tetapi… Ketika sang hati fokus mengejar Allah, dunia kebendaan mula mengejarnya. Ketika sang hati fokus mencintai Allah, dunia kebendaan mencintainya. Ketika sang hati fokus berkhidmat kepada Allah, maka dunia kebendaan berkhidmat kepada dia.


Ini bukan hal mistik semata. Bukan juga cerita dongeng para pencari Tuhan. 


Secara frekuensi ia sangat mudah dijelaskan. Frekuensi tinggi sentiasa lebih kuat dan berkuasa berbanding frekuensi rendah. Frekuensi lebih tinggi memiliki energi lebih besar, daya tembusan lebih tajam, dan bandwith yang lebih besar.


Kembali kepada contoh mengejar cinta tadi. Kalau anda semakin mengejar cinta seseorang, semakin dia sombong dan mari menjauh. 


Tapi ketika anda mula tidak peduli, cuek, tidak kisah, fokus kepada kerja atau hobi anda, fokus doing your own fun, tiba-tiba dia pula yang mula tertarik dan datang mendekati anda.


Kekayaan spiritual bermaksud jiwa kita dipenuhi perasaan-perasaan berkualiti tinggi tadi. Ia hadir bersama kekayaan ilmu dan informasi, serta keluasan dan kedalaman hikmah dan kebijaksaaan. 


Oleh kerana perasaan itu sifatnya magnetik, maka ia menarik bermacam anugerah dan kebaikan. 


Allah adalah sumber segala kebaikan, segala ilmu, dan segala kuasa… Maka bersama Allah, kita diselimuti oleh segala kualiti yang sama, yang akan menyediakan bermacam fasiliti di dalam kehidupan jasad kita di dimensi kebendaan ini.


Kalau dulu sang hati merasakan dunia ini tujuan, kini sang hati merasakan dunia ini hanya tools untuk mencapai the greater good for humanity.


Kalau dulu sang hati sarat dengan perasaan-perasaan kualiti rendah dan berat, kini sang hati bebas dan luas di dimensi ilahi yang Yang Maha Tinggi dan Maha Luas Tanpa Batas.


Jalan pintas dan pantas menuju ke situ adalah melalui Zikrullah, dan kesan Zikrullah akan semakin berganda melalui Puasa. 


Dunia itu mudah dan murah. Ia jadi begitu sukar dan terasa mahal kerana hati kita lemah. Ketika hati sudah hidup dan kuat oleh Zikrulllah, ketika itulah kita tahu, mengerti dan faham. 


•••

Pelajari cara mengheningkan dan mendamaikan hati di sini: https://rb.gy/osz0m


•••

Jika anda perlukan bimbingan dan pencerahan melalui Personal Life Consultation dengan saya, klik di sini:


https://rb.gy/5bxfm


.


Salam cinta dan damai 😊🙏🙏🙏
















No comments:

Post a Comment

BAHAGIA DAN BERLIMPAH

BAHAGIA DAN BERLIMPAH Kondisi hidup mengikuti kondisi hati. Di sini, hati mewakili emosi dan perasaan. Perasaan itu sifatnya magnetik. Ia ...