Your Magic Blog: MENJADI PERIBADI YANG SELALU MENARIK KEAJAIBAN, TUAH DAN KEBERUNTUNGAN

Sunday 16 April 2023

MENJADI PERIBADI YANG SELALU MENARIK KEAJAIBAN, TUAH DAN KEBERUNTUNGAN





Pada tahun 2006, aku belajar ilmu 'pernafasan sufi' dengan seorang guru dari Sulawesi. Masa itu aku baru habis STPM.


Setiap malam selepas isyak kami akan melakukan latihan pernafasan selama 2-3 jam. Kemudian sambung dengan latihan zikir, biasanya sehingga larut malam.

Tapi biasanya akan ada pesakit datang untuk berubat secara alternatif. Jadi selepas buat rawatan tu baru kami sambung sesi zikir.

Zikir yang kami amalkan adalah kategori Asmaul Husna. Ada beberapa asma tertentu yang guru arahkan kami untuk zikirkan terus menerus.

Aku teringat kata guru waktu itu. Selalu dia ulang-ulang bagitahu kepada kami murid-muridnya.

"Setiap zikir itu ada 'khasnya'. Lain zikir lain kesannya".

Dulu aku tidak faham, atau kefahamanku masa tu masih samar-samar. Setiap zikir ada 'khasnya'? Ini betul aku tidak faham.

Beberapa tahun kemudian, setelah belajar banyak tentang ilmu energi baru aku boleh mencerna makna di sebalik kata-kata guru tersebut.

'Khas' yang beliau maksudkan itu adalah energi dan frekuensi. Ertinya setiap kalimah zikir itu ada gelombang energi dan frekuesninya masing-masing, yang mana memberi kesan berbeza kepada badan, fikiran, perasaan, mahupun keadaan.

Memiliki suatu amalan rutin dan konsisten akan membentuk medan energi khusus, karakter pemikiran, perasaan dan tindakan pada diri kita.

Aku memanggilnya sebagai 'servo mechanism'. Istilah ini aku pelajari ketika ikut seminar Millionaire Mindset di Jakarta pada tahun 2015.

Servo mechanism ni adalah Habit pemikiran dan perasaan kita, yang menghasilkan persepsi dan reaksi kita terhadap stimuli dari luar.

Cara kita memikirkan, merasakan dan melakukan tindakan, akan sangat mempengaruhi keadaan hidup yang datang kepada kita.

Dari sudut energi pula, ia adalah medan energi khusus, pada frekuensi khusus, yang menarik keadaan dan peristiwa yang seleras dengan frekuensi energinya.

Contohnya, orang yang servo mechanism dia negatif, akan cenderung berfikir negatif, merasa negatif, bertindak negatif dan menghasilkan keadaan hidup yang juga negatif.

Kalau servo mechanis kita positif, kita akan selalu berfikira positif dan optimis, bertindak secara positif dan menghasilkan keadaan-keadaan hidup yang positif pula.

Suatu ziki tertentu akan menghasilkan habit dan mindset yang tertentu kepada kita.

Misalnya, jika kita selalu zikir Allahu Akbar, maka kita membina satu habit dan mindset di mana kita hanya merasa takut dan kagum kepada Allah, dan tidak lagi takut dan kagum dengan mana-mana makhluknya di alam ini.

Apabila kita rutin dan konsisten zikir syukur, kita membina servo mechanism di mana kita ada habit dan mindset selalu melihat sisi positif dan indah pada segala sesuatu. Kita menghadirkan semakin banyak kondisi-kondisi hidyp untuk kita syukuri dan berterima kasih padanya.





Begitulah perjalanan hidup membawa aku untuk memahami pesan guru yang aku terima pada tahun 2006.

Kini aku benar-benar meyakini bahawa zikrullah merupakan kaedah yang sangat powerful untuk membentuk servo mechanism, atau habit dan mindset yang sangat powerful.

Beramal sebenarnya adalah suatu melaburan masa dan tenaga, yang mana suatu saat nanti kita akan menuai hasilnya yang tiada henti mengalir.

Sungguh beruntunglah orang-orang yang telah dari dulu invest masa dan tenaganya untuk rutin dan konsisten beramal dengan zikrullah.

Kerana... Semakin lama kita dengan suatu amalan, semakin mantap dan powerful servo mechanism atau habit dan mindset, atau medan energi yang kita bina.

Sebab itu, bermacam keajaiban mengalir datang ke dalam hidupnya, mana orang luar akan nampak sebagai kebetulan atau tuah belaka, tanpa mereka ketahui rahsia besar disebaliknya.

Salam cinta dari lubuk hati terdalam 🙏😊

... Love no Limit ...

.

Umar Paranorms
25 Ramadhan 1444H / 16 April 2023
Kota Kinabalu

No comments:

Post a Comment

BAHAGIA DAN BERLIMPAH

BAHAGIA DAN BERLIMPAH Kondisi hidup mengikuti kondisi hati. Di sini, hati mewakili emosi dan perasaan. Perasaan itu sifatnya magnetik. Ia ...