Your Magic Blog: Nilai Spiritual Sebuah Tangisan

Thursday 24 November 2011

Nilai Spiritual Sebuah Tangisan

Salam :)

Kita manusia dan tangisan tidak dapat dipisahkan. Sekeras manapun hati kita pasti ada waktunya menangis juga. Kita lihat sejenak nilai spiritual yang ada disebalik sebuah tangisan.

Ada yg menangis menghadap Allah kerana mengadu masalahnya yang sudah tidak sanggup lagi ditanggung. 
Ada yang menangis di depanNya pula kerana mengenangkan dosa-dosanya. 
Ada pula yang menangis menghadapNya kerana sesal masih kurang ibadahnya.
Dan ada pula yang menangis di hadapanNya kerana begitu cinta dan rindu padaNya.

Tangisan kita dihadapan Allah mencerminkan maqam rohani kita. Tangisan yang bukan keranaNya adalah masih berdasarkan ego kita. Menangis kerana masalah, itu adalah kerana kita tidak sabar dengan ujianNya dan tidak bersangka baik pada anugerahNya. Menangis kerana dosa, itu kerana kita merasa sengsara dengan masa lalu kita dan inginkan perasaan jadi orang suci. Menangis kerana kurang ibadah, itu adalah kerana kita ingin mengejar syurga atau apapa kelebihan rohani. Semuanya atas dasar 'kepentingan' kita, belum lagi ikhlas  keranaNya.

Mungkin ada yang bertanya. Kenapa semua harus kerana Allah? Adakah Allah perlukan kita? Kalau semua untuk Allah, lalu apa faedahnya untuk kita?

Mudah saja...Soalan di jawab dengan soalan... Jika anda seorang yang sangat dekat dengan sultan negara ini, anda sangat disayangi sultan kerana begitu dalam pengabdian anda, agak-agak apakah keistimewaan yang akan anda dapat?

Mudah-mudahan kita selalu dibimbing olehNya agar tidak lama lagi tangisan kita hanya keranaNya.

Salam kasih dan sayang :)


2 comments:

  1. Masyallah..... Subhanallah......Maha Suci Allah...:(~ ............. Terima Kasih Tn Paranorms.

    ReplyDelete
  2. Terima kasih tuan guru... Mungkin nampak agak remeh tapi di sini lah letak nilai hamba itu... Subhanallah... Perlu kita bermuhasabah tentang diri kita...

    ReplyDelete

BAHAGIA DAN BERLIMPAH

BAHAGIA DAN BERLIMPAH Kondisi hidup mengikuti kondisi hati. Di sini, hati mewakili emosi dan perasaan. Perasaan itu sifatnya magnetik. Ia ...