Your Magic Blog: Kita Hanya Kurang Bersyukur

Monday 21 November 2011

Kita Hanya Kurang Bersyukur

Salam :)

Perasaan susah seringkali bertamu di hati kita, setiap hari. Malah tidak jarang berlaku di mana perasaan susah itu 'sangkut' di hati kita sehingga berhari, berminggu, berbulan bahkan bertahun lamanya.

Mengapa kita boleh ada perasaan susah??? Perasaan susah adalah produk yang terhasil dari fikiran negatif. Fikiran letaknya dikepala, perasaan letaknya di dada. Anggap saja begitu. Apabila fikiran di kepala kira memikirkan perkara-perkara negatif atau memikirkan masalah-masalah, secara automatik dan sangat cepat akan terhubung ke dada dan terhasillah perasaan-perasaan susah.

Lalu kenapa kita memikirkan perkara-perkara negatif, kenapa kita sukar memikirkan perkara-perkara positif??? Ini adalah fitrah pemikiran kita. Kita selalu cenderung untuk memikirkan masalah-masalah. Bukan hanya masalah kita, seringkali bahkan sangat sering kita juga pandai masuk campur memikirkan masalah-masalah orang lain yang langsung tiada kaitan dengan kita. Sebab itu kitapun sering terkena karma orang lain, lalu kita pun ikut susah hati.

Jika masalah yang kita fikirkan sudah selesai, kita akan rasa senang hati. Tapi percaya atau tidak, dalam tempoh sekejap saja, fikiran kita akan mula memikirkan masalah lain pula lalu hati kita akan merasa susah semula. Anda pasti selalu mengalaminya. Betul kan? Thats it. It is our very nature to find problems.

Jika kita mahu merenung dengan dalam, hidup ini sentiasa balance. Sentiasa ada masalah namun sentiasa juga ada nikmat. Kita selalu ada masalah, memang betul. Ini selalu fikiran kita ingat. Tetapi kita juga sentiasa ada nikmat yang sedang kita miliki atau kecapi, ini juga sangat betul. Namun fikiran kita selalu lupa. Kita selalu tidak adil. Kita selalu memikirkan masalah, dan sangat-sangat jarang memikirkan nikmat yang sedang kita miliki...Benarlah bahawa kita ini merasa susah hanya kerana kita kurang bersyukur.

Anda tiada wang? Itu masalah... Namun alhamdulillah, anda masih dapat menghirup udara segar untuk kekal hidup. Betapa ramainya manusia di hospital yang kaya raya namun sudah tidak dapat menarik nafas sendiri dan terpaksa menggunakan okeigen bantuan. 

Anda tiada kenderaan? Itu masalah... Namun syukur alhamdulilah, kaki anda masih sihat untuk membawa anda jalan-jalan ke mana-mana saja. Betapa ramainya manusia di sekeliling anda yang memiliki kenderaan darat, laut mahupun udara namun sudah tidak dapat lagi menggunakan kakinya untuk berjalan.

Anda belum dapat kerja? Itu masalah... Namun syukur alhamdulillah, rezeki dari Allah selalu datang dari sumber-sumber lain selain 'bekerja' dan anda masih banyak masa terluang untuk beribadat kepadaNya. Betapa ramainya orang disekeliling anda yang sedang sibuk bekerja namun masih selalu merasa kekurangan dan tidak pula sempat beribadat kerana sibuknya bekerja.

Now up to you my friend...Anda fikir masalah, hati anda akan merasa susah dan masalah yang melanda tidak akan pernah berhenti. Lepas satu masalah, 10 lagi sedia menunggu. Jadi berapa lama lagi anda harus merasa susah hati? Betapa sia-sia hidup di dunia ini jika kita hidup hanya untuk susah hati memikirkan masalah-masalah. Jika anda mahu memikirkan anugerah-anugerah yang anda sedang miliki sekarang, hati anda akan selalu berbunga riang dan nikmat itu akan ditambah lagi kerana Allah sudah berjanji :

" Jika kamu beryukur pasti Ku tambah nikmatKu untuk mu "

Kita disuruh beryukur, itu saja syarat untuk bertambah nikmat. Allah tidak menyuruh kita memikirkan masalah-masalah yang datang sehingga kita susah hati, susah tidur, susah buang air, susah makan dan segala macam susah lagi.

Jika anda masih merasa susah, sebenarnya anda hanya kurang bersyukur.
Jika anda melihat kawan-kawan atau keluarga di sekeliling anda bersedih dan bersusah hati, katakan pada mereka bahawa mereka hanya kurang beryukur.

Betapa banyaknya nikmat Allah yang kita dustakan dan kita nafikan selama ini sehingga diabadikan berulang-ulang firmanNya di dalam surah Ar Rahman yang sentiasa mengingatkan kita :

" Maka nikmat Tuhan mu yang manakah yang kamu dustakan/nafikan "

Sekali lagi, kita selalu merasa susah hanya kerana kira kurang beryukur!

Semoga bermanfaat untuk kita semua.

Salam kasih dan sayang :)











3 comments:

  1. Alhamdulillah tuan... Mula memahami konsep syukur... Makin kurang melayani persepsi diri... Inginkan ia terus lebur agar rasa syukur hidup subur... Insyaallah...

    ReplyDelete
  2. tn omera @ syukur alhamdulillah :)

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah.... Syukur atas segala nikmat yang telah di kurniakan pada diri kita semua. Alhamdulillah.... moga2 hidup kita di penuhi dengan rasa bersyukur pada Yang ESA..... Masyallah.....Subhanallah...... Allah Hu Akbar.

    ReplyDelete

BAHAGIA DAN BERLIMPAH

BAHAGIA DAN BERLIMPAH Kondisi hidup mengikuti kondisi hati. Di sini, hati mewakili emosi dan perasaan. Perasaan itu sifatnya magnetik. Ia ...