Your Magic Blog: Mengatasi Masalah Dengan Iman

Wednesday 30 November 2011

Mengatasi Masalah Dengan Iman

Salam alaikum :)

Masalah adalah satu perkataan yang sangat akrab dengan kita. Setiap manusia pasti ada masalah. Tidak mengira usia, jantina, status, dan apa saja kelompok pasti memiliki masalah. Saya yakin anda yang sedang membaca ini pun sedang ada masalah atau masalah-masalah yang tersendiri.

Sejak kecil kita diajar menyelesaikan masalah dengan cara memfokuskan fikiran memikirkan masalah tersebut sehingga kita menemui jalan keluar. Kita di ajar mengenalpasti dan menganalisa masalah dan kemudian baru boleh mengenal pasti tindakan-tindakan ke arah menyelesaikan masalah itu. Inilah kebiasaan kita dan semua menganggapnya logik.

Apa yang saya akan sampaikan pada tulisan kali ini adalah sangat bertentangan dengan kefahaman kita selama ini. Jika anda tidak faham konsepnya, anda boleh kata ia mengarut. Jika anda memahami rahsianya, anda boleh mengatakan ia satu cara penyelesaian masalah tahap tinggi atau tahap pamungkas.

Islam mengajarkan tentang iman. Apa itu iman? Iman bukan percaya tetapi yakin. Yakin adalah percaya yang lebih dalam iaitu dengan sepenuh hati. Kalau setakat percaya belum sampai. Ia masih difikiran, bukan di hati. Ajaran islam membawa doktrin ketuhanan Yang Maha Esa. Kita wajib yakin bahawa Allah tuhan seluruh alam ini, yang maha kuasa, yang maha kaya, maha bijaksana, maha segala dengan seluruh kesempurnaanNya. Jika difikirkan dengan fikiran logik, memang sangat sukar untuk memahami tuhan kerana tuhan itu diluar liputan kawasan yang mampu dijangkau oleh pemikiran kira. Sebab itu ada konsep iman. Yakin saja dulu, walaupun tidak faham. Sebab ilmu dan kefahaman akan datang pada kita setelah kita yakin. Inilah perbezaan utama antara kita dengan leluhur kita. Sebab ini jugalah kekuatan rohani kita sekarang ini sangat rendah, iaitu kurangnya keyakinan.

Mengatasi masalah dengan iman. Ini agak sukar kita fahami. Jika saya kata, ' Mengatasi masalah dengan berfikir', saya yakin semua pembaca akan faham dengan mudahnya. Keyakinan di dasar hati kita selama ini adalah, kita harus berfikir jika ada masalah. Perhatikanlah diri anda atau sesiapa di dekat anda, jika ada masalah pasti lebih banyak diam. Kenapa? Kerana sedang memikirkan masalahnya lah hehe

Sekarang kita mahu menyelesaikan masalah dengan IMAN. Kita tengok dulu dalil dari kitab suci untuk dijadikan pedoman.

“Wahai orang-orang yang beriman. Mohonlah pertolongan (kpd Allah) dengan sabar dan (mengerjakan) solat. Sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar”(al-baqarah:153)

Ini firman Allah. Kita kafir jika tidak percaya. Dengan jelas kita kita DIPERINTAHKAN MEMOHON PERTOLONGAN dengan SABAR dan MENGERJAKAN SOLAT. Kita tidak diperintahkan untuk memikirkan masalah-masalah kita, tidak diperintahkan untuk berjumpa dukun, tidak diperintahkan untuk apapun juga selain SABAR dan SOLAT...Kita semua pasti mengakui, bahawa Allah Maha Tahu segalanya. Dia tahu apa yang terbaik yang harus kita lakukan demi kebaikan kita sendiri. Sayangnya kita selalu bertindak memandai-mandai dengan ilmu kita yang kita rasakan tinggi ini. Kita lebih suka bertindak mengikut apa yang kita fikirkan terbaik, bukan apa yang Allah perintahkan yang didasari oleh KebijaksananNya yang maha tinggi.

Kemudian ada lagi perintah ini :

Dan perintahkanlah kepada keluargamu mendirikan solat dan bersabarlah kamu dalam mengerjakannya. Kami tidak meminta rezeki kepadamu, Kamilah yang memberi rezeki kepadamu. Dan akibat (yang baik) itu adalah bagi orang yang bertakwa ( Taha : 132 )

Sekali lagi kita diperintahkan mendirikan solat dan sabar mengerjakannya. Kita tidak disuruh berbuat apapa selain itu. Kita tidak disuruh bertindak apapa selain itu. Ini pasti masih sangat sukar untuk kita terima dengan pemikiran kita kerana ini adalah bahasa iman. Saya coretkan sedikit metafora ringkas untuk menuntun kefahaman kita.

Pada satu ketika, ayah anda berkata kepada anda, " Nak, bapak mahu kamu belajar sungguh-sungguh dan sabar menjalani proses pembelajaran kamu sampai tahap phd. Kamu nda payah fikir pasal duit mau bayar yuran, duit belanja, kenderaan ke sekolah, makan pakai semua bapak tanggung. Bapak orang kaya dan berkuasa, ini negeri sabah bapak yang pegang. Kamu jangan susah nak, ikut jak apa bapak suruh, yang lain semua bapak tanggung beres ".

Lebih kurang begitulah. Ini hanya metafora, takkan dapat menyamai maksud sesungguhnya berkaitan Allah. Allah maha tahu, Dia sangat tahu apa yang terbaik untuk kita. Dia maha kuasa untuk mengawal semua kepentingan kita. Dia maha kaya untuk mencukupi semua keperluan kita. Bukankah kita sangat beruntung bertuhankan Allah Yang Maha Hebat ini? Kita sering merasa beruntung memilik ibu bapa yang hebat, kita sering bangga memiliki big bos yang hebat di syarikat-syarikat atau institusi yang gah, namun kenapa kita tidak merasa begitu berbangga bertuhankan Tuhan Yang Maha Hebat yang menguasai seantero alam semesta? Petanyaan demi pertanyaan ini akan mambawa kita merenung lagi kepada masalah iman.

Sikap orang beriman adalah 'sami'na wa'atho'na', iaitu 'kami dengar ( perintah tuhan ) dan kami ikut patuh '. Perintah sudah cukup, tinggal kita ikut patuh dengan ikhlas tanpa banyak soal dan banyak songeh. Dia yang memberikan persoalan, Dia juga yang akan memberikan jawapan atas semua persoalan-persoalan yang dilontarkan ke fikiran kita. 

Ringkasnya, jika kita dilanda masalah segeralah menghadap kepada Allah. Adukanlah masalah anda kepada Allah dan sabarlah mendekatkan diri kepadanya secara terus menerus. PertolonganNya pasti akan datang mengikut planNya sendiri. Anda akan dituntun dengan rahmatNya menuju penyelasaian tanpa susah payah. Fikiran anda, perasaan anda, tindakan anda, dan semua persekitaran anda akan diatur olehNya agar selari dan harmoni dengan hajat-hajat anda. 

Jauhnya kita terdampar,
Kerana berpandu pada ilmu kita yang selembar,
Hati ini sudah layu menahan dahaga dan lapar,
Ke sana sini asyik terlontar,
Mendekatlah pada Dia yang Akbar,
RahmatNya yang melimpah terus dikejar,
Bermujahadah di jalan ilahi penuh sabar,
Hasilnya pasti tersenyum lebar.

Semoga bermanfaat untuk kita semua.

Salam kasih dan sayang :)





2 comments:

  1. Kita hidup sebagai hambanya... Patuhlah saja... Tiada ruginya malah menguntungkan kita juga...

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah.... Syukur Pada Allah.... Setuju dan sependapat dengan tn paranorms,semakin kita dekat denganNya semakin kita mendapat jawapan kepada setiap persoalan yang pernah kita timbulkan dahulu....... Masyallah.... Subhanallah...... Allah Hu Akbar..... :D

    ReplyDelete

BAHAGIA DAN BERLIMPAH

BAHAGIA DAN BERLIMPAH Kondisi hidup mengikuti kondisi hati. Di sini, hati mewakili emosi dan perasaan. Perasaan itu sifatnya magnetik. Ia ...