Your Magic Blog: Mengapa Kita Perlu Zikrullah?

Tuesday 15 November 2011

Mengapa Kita Perlu Zikrullah?

Salam :)

Apa yang kita fokuskan dengan fikiran kita, maka itulah yang kita akan perolehi.

Apabila kita memikirkan sesuatu objek, maka fikiran kita akan tersambung dengan objek tersebut. Jika kita memfokuskan fikiran kita terhadap objek itu, fikiran kita akan mula tersambung pula dengan banyak perkara yang meliputi objek tersebut.

Misalnya kita fikirkan sebuah pen. Fikiran kita akan menggambarkan sebatang pen secara rawak. Jika kita memfokuskan fikiran kita memikirkan sebuah pen, maka satu hubungan yang lebih kompleks akan wujud antara gelombang fikiran kita dengan pen. Sifat-sifat pen seperti warna, bentuk, harga, kegunaan, dan lain-lain akan mula tergambar dalam fikiran kita. Akan muncul pula kenangan-kenangan kita bersama pen-pen kita selama ini. Semakin dalam fokus kita, semakin banyak perkara yang berhubungan dengan pen akan muncul dalam fikiran kita.

Sebelum ini anda single, belum ada pasangan atau buah hati. Anda hanya ada dunia anda sendiri. Ketika anda sudah ada kekasih, anda mula mengenali diri kekasaih anda. Anda mula memasuki dunia kekasih anda. Anda kenal dengan kawan-kawannya, keluarganya dan anda mula ikut terlibat dengan semua masalah atau persoalan yang berkaitan dengan dirinya.

Jika anda memikirkan penyakit, semakin anda fokus dan hanyut dengan fikiran anda tentang penyakit, maka semua perkara tentang penyakit akan mula merasuk ke dalam kesedaran anda dan tidak lama kemudian anda pasti akan sakit. Jika anda memikirkan suatu masalah anda, lalu anda semakin fokus dan hanyut dalam pemikiran anda itu, masalah anda akan semakin melarat.

Minda kita adalah sebuah 'mesin' yang sangat kompleks dan unik. Kemampuan komputer yang kita kagumi pada zaman ini masih sangat kecil jika dibandingkan dgn keupayaan minda kita. Sangat jauuuuuuuuuuhhhhhh bezanya. Minda kita mampu membuat connection dengan banyak perkara sehingga unlimited perkara pada satu masa. Minda manusia zaman ini sudah sangat terhad hubungannya dengan alam ini kerana rutin kehidupan seharian kita melatih minda kita untuk semakin sempit dan sempit lagi. Hanya dengan zikrullah, kita boleh kembali meluaskan skop minda kita agar terhubung dengan baik dengan seluruh alam ini. Kenapa Zikrullah?

Ketika anda mula memfokuskan diri dengan zikrullah, ingat kepada Allah. Semua yang berkaitan dengan Allah akan mula memasuki kesedaran anda. Fikiran, perasaan, tindakan, dan seluruh aspek hidup anda akan dipenuhi dengan segala yang berkaitan dengan Allah. Cuba renung sejenak, apa saja yang berkaitan dengan Allah? Jawapannya, seluruh alam ada kaitan dengan Allah. Semua perkara ada kaitan langsung dengan Allah. Nyawa anda, masalah-masalah anda, hajat-hajat anda semuanya ditangan Allah. Anda mahu kaya, kekayaan milik Allah semuanya. Anda mahu cinta dari manusia, semua manusia dan seluruh perasaan mereka di tangan Allah. Anda mahu apa? Sebut saja...semua dalam lingkungan kuasa Allah.

Sangat berbeza jika kita fokuskan kesedaran dengan makhluk. Fikiran kita hanya dapat buat connection dengan perkara-perkara yang berkaitan dengan objek fokus itu. Dengan itu jiwa kita tidak merasa keluasan yang hakiki, tidak merasa ketenangan yang hakiki, dan tidak merasakan kebahagiaan yang hakiki. Sebab apa juga yang selain Allah bukanlah hakiki.

Oleh itu, jika anda memfokuskan seluruh kesedaran anda untuk mengingati Allah maka semua yang berkaitan dengan Allah akan melimpah memasuki diri dan kehidupan anda. Perkara yang menggembirakan adalah, disisi Allah itu hanya ada perkara-perkara positif, tiada perkara yang negatif. Jika anda berzikir tetapi masih merasa negatif bermakna zikir anda belum cukup. Belum cukup ikhlas, belum cukup penghayatan dan belum cukup istiqamah. 

Zikirlah Ya Allah...Ya Allah
Subhanallah...Subhanallah
Alhamdulillah...Alhamdulillah
Laailahaillallah...Laailahaillallah
Allahu Akbar...Allahu Akbar

Semoga kita selamanya diberikan hidayah dan inayah untuk mengingati Dia Yang Maha Sempurna.

Salam kasih dan sayang penuh kedamaian :)


2 comments:

  1. Alhamdulillah Syukur pada Allah S.W.T akan segala2 nikmat dan apa2 juga yang diberikan olehNya kepada kita semua.:-) Syahdu dan Rindu padaNya....... berlinangan air mata berlimpahan...... Masyallah..... Subhanallah.....Allahuakbar......

    ReplyDelete
  2. ALhamdulillah tuan... Apa yang tuan nyatakan saya sedang mengalaminya... Subhanallah... Memang hidup berasa tenang dan aman tanpa ada pengaruh2 luaran... Kini barulah saya faham akan nikmat zikir ini walaupun tidak melakukan pada setiap masa... Tergerak jer buat... Macam rasa dekat jer...

    ReplyDelete

BAHAGIA DAN BERLIMPAH

BAHAGIA DAN BERLIMPAH Kondisi hidup mengikuti kondisi hati. Di sini, hati mewakili emosi dan perasaan. Perasaan itu sifatnya magnetik. Ia ...