Your Magic Blog: Persepsiku dan Persepsimu Berbeza

Tuesday 15 November 2011

Persepsiku dan Persepsimu Berbeza

Salam :)

Apabila kita dihadapkan dengan sesuatu situasi atau masalah kehidupan, kita akan berfikir, merasa dan bertindak mengikut apa yang kita fahami. Inilah persepsi.

Katakan anda sedang merasa sakit badan, lalu anda pergi menemui beberapa orang pengamal perubatan untuk mengadu masalah sakit anda iaitu, doktor, pakar psikologi, tukang urut dan bomoh. Percaya atau tidak, anda akan menerima 4 jenis punca penyakit dan 4 juga cara rawatan.

Kata sang doktor mungkin begini, " Sakit anda adalah disebabkan oleh perubahan hormon akibat terlalu banyak makan makanan mengandungi gula ". Ubatnya adalah suntikan serta beberapa pil.

Jika anda berjumpa dengan pakar spikologi pula, lebih kurang begini jawapannya, " Encik ini sakit disebabkan tekanan mental yang terlampau mungkin kerana masalah kerja atau cinta. Encik harus banyak berehat, melihat pemandangan indah dan meluangkan masa bergembira bersama keluarga ".

Dengan tukang urut pula, jawapan yang mungkin anda akan terima adalah lebih kurang begini, " Wah, urat encik ni ada yang salah. Mungkin ada angkat barang-barang berat kemarin sehingga urat-urat pun jadi salah susunan sebegini sebab itu encik merasa sakit. Tidak apa, selepas saya urut 1 jam akan baik ni ".

Jumpa bomoh, jawapannya pula lebih kurang begini, " Oh, ini kes sihir nih. Ada 20 ekor jin sedang bertenggek di badan tuan. Saya akan bacakan mentera dan jurus pamungkas untuk menghalau mereka ".

Lihatlah sekeliling anda, perhatikan bagaimana manusia berfikir, merasa dan beraksi. Semua itu adalah hasil persepsi masing-masing. Benar, masing-masing manusia bertindak mengikut ilmunya, mengikut data di dalam mindanya.

Siapakah yang paling benar dan harus diikuti? Ikutilah ilmu masing-masing sebab itulah rezeki masing-masing. Just follow what you understand. Dengan begitu anda akan diberikan apa yang anda faham. Aspek paling utama adalah jangan menganggap orang lain salah, kerana orang itu juga sedang mengikuti apa yang difahami olehnya saja. Memang akan terlihat pertentangan jika kefahaman kita dan kefahaman mereka dibandingkan. Sebab kefahaman-kefahaman ini belum lagi kefahaman sejati. Kefahaman sejati hanya dapat kita raih jika kita memahami dengan ilmu sejati pula. Manakala jalan menuju sejati itu adalah dengan mengisi hati kita dengan cinta dan kasih yang tulus kepada semua makhluk. Kalau masih ego nafsi-nafsi, takkan pernah sampai ke sana.

Semoga kita senitiasa mendapat bimbinganNya menuju ilmuNya yang sejati kerana hanya dengan itulah kita akan merasakan kebahagiaan yang hakiki.

Salam kasih dan sayang :)

5 comments:

  1. Kesedaran dan kefahaman makin berkembang saya tuan... Insyaallah... Syukur Alhamdulillah...

    ReplyDelete
  2. pastinya tn omera semakin mantap :)

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah Syukur pada Allah.. Tulisan2 tn banyak memberikan kesan positif dan terus berusaha dalam perjalanan menujuNya. :)

    ReplyDelete
  4. trima ksh atas komen positif tn cyber, omera jg cupi...semoga tn2 selalu berbahagia dan diringankan menuju kpdNya :)

    ReplyDelete

BAHAGIA DAN BERLIMPAH

BAHAGIA DAN BERLIMPAH Kondisi hidup mengikuti kondisi hati. Di sini, hati mewakili emosi dan perasaan. Perasaan itu sifatnya magnetik. Ia ...