Your Magic Blog: Mulianya Anda Sebagai Manusia

Tuesday 8 January 2013

Mulianya Anda Sebagai Manusia

Salam semua pembaca budiman :)

Diri manusia begitu hebat dan unik. Bukan jasad manusia tetapi aspek mentalnya. Jasad sarung bagi jiwa (emosi dan fikiran) sedang jiwa sarung bagi ruh. Manakala ruh adalah rahsia Allah dan Allah adalah hakikat segalanya. Allah yang merupakan hakikat segala sesuatu tersimpan rahsiaNya di dalam diri manusia secara berperingkat dari dimensi paling ghaib sehingga ke dimensi fizikal.

Daripada kenyataan ini, cuba fikirkan. Di manakah hebatnya jin yg dicipta hanya dari unsur api saja boleh memudaratkan manusia yang merupakan manifestasi paling sempurna seluruh sifat ketuhanan? 

Ah, ternyata kita belum mengenal diri sendiri sehingga terlalu mendewakan kehebatan jin. Dan ternyata kita lebih banyak mengkaji selok belok alam jin daripada mengkaji diri sendiri yang merupakan bejana rahsia Tuhan.

Ah, ternyata hidup begitu indah bila mengenal diri sendiri dan ternyata spiritual dan material yang dikejar-kejar dimiliki oleh sang diri :)


Anda juga boleh mengikuti tulisan-tulisan saya yang lain di facebook page QI http://www.facebook.com/QalamIlahiWellnessCenter

Salam kasih dan sayang dari lubuk hati yang terdalam :)

No comments:

Post a Comment

BAHAGIA DAN BERLIMPAH

BAHAGIA DAN BERLIMPAH Kondisi hidup mengikuti kondisi hati. Di sini, hati mewakili emosi dan perasaan. Perasaan itu sifatnya magnetik. Ia ...