Your Magic Blog: TANDA BENAR BERSYUKUR ADALAH DENGAN BERBAGI

Wednesday 24 January 2018

TANDA BENAR BERSYUKUR ADALAH DENGAN BERBAGI



Dalam kitab-kita suci, Tuhan berjanji bahawa kalau kita bersyukur maka nikmat-nikmat, dan kebaikan-kebaikanNya dalam berbagia bentuk akan ditambah.

Banyak antara kita mengadu.... Kenapa kita yang selalu bersyukur merasa tidak menjadi lebih lapang? Tidak menjadi lebih kaya? Tidak menjadi lebih bahagia?


Kalau disederhanakan, puncanya adalah kerana syukur kita masih di level energi. Iaitu hanya dengan mengucapkan "Alhamdulillah", atau cukup dengan ucapan "Terima kasih Tuhan". Bagi kita itu sudah cukup syarat bersyukur.

Ucapan atau rasa syukur kita masih di level energi, belum termaterialisasi ke bentuk fizikal. Sebab itu nikmat-nikmat dan kebaikan-kebaikan Tuhan untuk kita juga masih 'stay' di level energi, belum keluar termaterialisasi ke alam fizikal. Perlu 'ditarik keluar' ke alam fizikal.

Bagaimana solusinya?

Kita sederhanakan lagi... Iaitu dengan menzahirkan RASA SYUKUR dan UCAPAN SYUKUR itu menjadi PERBUATAN SYUKUR. Bagaimana? Iaitu dengan berbagi nikmat dan kebaikan kepada orang lain.

Kita berikan contoh, agar mudah diaplikasikan.

1. Kalau kita berniaga, sesekali kita bagi free postage, dengan niat berbagi sebagai tanda syukur.

2. Kalau beli sayur-sayur di pasar minggu, biasakan sikap 'keep the change' kepada pacik macik yang menjual tu kerana mereka menjual untuk beli beras, bukan untuk menabung. Niatkan itu berbagi sebagai tanda syukur.

3. Sesekali belanja kawan, sebagai tanda syukur. Sesekali ya. Kalau setiap kali, itu bukan bersyukur, itu boleh jadi terperangkap ke level perasaan 'berlagak' banyak duit.

4. Peruntukkan setiap bulan wang kepada ibu bapa, kepada keluarga yang memerlukan, atau kepada anak-anak yatim, dan fakir miskin. Niatkan sebagai tanda syukur.

Dan lain-lain.......

Point utamanya, berbagi sebagai tanda syukur itu sentiasa disertai dengan perasaan GEMBIRA ketika berbagi. Ketika berbagi namun tidak disertai dengan perasaan GEMBIRA, maka itu bukan tanda syukur. Itu TERPAKSA. Jangan juga memberi sambil berharap Tuhan bagi lebih banyak, itu level NAFSU dan TAMAK. Sangat rendah energinya.

Memberilah dengan rasa GEMBIRA, sebagai tanda terima kasih. Begitu jew!

Jom.... Kita upgrade syukur kita. Dari rasa dan ucapakan syukur, kepada perbuatan syukur, iaitu dengan berbagi dengan rasa gembira sukacita.

Nikmat-nikmat dan kebaikan-kebaikanNya pasti bertambah berganda-ganda.


~ from Qi with Love

... Love no Limit ...

No comments:

Post a Comment

BAHAGIA DAN BERLIMPAH

BAHAGIA DAN BERLIMPAH Kondisi hidup mengikuti kondisi hati. Di sini, hati mewakili emosi dan perasaan. Perasaan itu sifatnya magnetik. Ia ...