Your Magic Blog: Sindrom-Sindroman Energi

Friday 30 September 2016

Sindrom-Sindroman Energi

Salam kedamaian buat semua makhluk Tuhan _/|\_


Energi adalah juzuk utama yang membina semua isi alam ini pada semua level samada fizikal, mental mahupun spiritual. Diri anda pun sama. Anda yang terdiri dari diri fizikal, mental dan spiritual juga terbina dari juzuk-juzuk energi yang berbagai frekuensi. Oleh kerana itu, energi sangat mempengaruhi keadaan fizikal, mental dan spiritual anda. 

Kekacauan pada sistem energi akan mengancam keseluruhan sistem diri dan kehidupan anda. Badan anda terancam penyakit, kerana energilah yang membina keseluruhan sel-sel badan anda. Mental anda terancam tidak harmoni kerana perasaan anda adalah getaran-getaran energi. Kehidupan anda terancam kerana secara spiritual anda terhubung dengan seluruh persekitaran anda melalui minda universal yang menyelumuti semua level kehidupan.

Apa yang mengawal energi-energi ini? Ada apa pada diri kita yang menentukan dan menjamin bahawa energi-energi dapat dikawal, diharmonikan dan dimanfaatkan? ada............

Iaitu.... KESEDARAN!

Dalam pelajaran-pelajaran kerohanian, ada maam-macam ritual yang diijazahkan, diajarkan, dan diturunkan kepada murid. Ada zikir, ada mantra-mantra, ada konsentrasi visualiasi pada objek tertentu, simbol tertentu, warna tertentu, bunyi tertentu, tokoh tertentu dan sebagainya.

Banyak benar ajaran di alam ini. Menurut Wikipedia, pada tahun 2014 ada 4200 ajaran agama di alam ini dengan pelbagai ragam pula ajaran spiritualnya. 

Namun... Adakah persamaan pada semua ritual-ritual itu? Ya ada....

Iaitu.... KESEDARAN! Semuanya mengarahkan kesedarannya ke suatu titik fokus. Titik fokus itu boleh jadi nama-nama tuhan yang dizikirkan, bunyi-bunyian, simbol-simbol, warna-warna dan sebagainya. Itu semua hanyalah berfungsi sebagai alat, tools atau medium untuk memfokuskan KESEDARAN yang memang ada di setiap diri manusia. Satu subjek yang sama iaitu KESEDARAN yang difokuskan ke ribuan objek konsentrasi pilihan masing-masing mengikut ajarannya sendiri.


Reiki, Kundalini, Tenaga dalam, atau apapun juga nama sistemnya... Itu juga semua adalah sistem yang diwujudkan sebagai medium memfokuskan KESEDARAN. KESEDARAN lah KUASA sebenar. Bukan segala macam sistem yang ada. Sistem-sistem yang ada itu adalah untuk mengolah KUASA ini secara sistematik lalu dimanfaatkan untuk penyembuhan, perlindungan, dan sebagainya.

Ok..... Lalu apa pula sindrom-sindrom energi yang biasa terjadi?

Apa pula itu sindrom Kundalini?

Wajibkah belajar dan membangkitkan Kundalini agar mencapai tingkat tinggi dalam kerohanian?

Kalau anda membaca di internet, anda akan jumpa sangat banyak artikel yang membahas tentang sindrom kundalini dalam pelbagai bahasa dari pelbagai bangsa yang mempelajari tentang Kundalini. Dan semua itu sangat menakutkan!



Kalau di awal-awal saya terlibat dengan ilmu kerohanin dulu, akan saya katakan dengan bahasa tinggi dan ilmiah begini:

" Sindrom Kundalini adalah akibat buruk yang terjadi kepada seorang pengamal ilmu energi kerana ada kesalahan dalam latihannya sehingga membuat energi, api atau inti kundalininya naik tidak teratur lalu tersumbat kerana jalur sushumnanya masih belum bersih sepenuhnya, masih banyak kotoran-kotoran eterik yang menyumbat di cakra-cakra khasnya pada cakra jantung di mana simpul Brahma berada atau di cakra ajna di mana simpul Rudra berada. Perkara ini tidak akan terjadi sekiranya si murid itu lebih dulu membuka cakra mahkotanya melalui ilmu reiki atau yang sealiran yang fokusnya membuka cakra mahkota sehingga energi ilahi dari cakra mahkotanya mengalir membersihkan sumbatan-sumbatan di setiap jalur sushumnanya, lalu membalut bahagian luar jalur sumsumnanya sehingga meneutralkan efek panas atau sejuk berlebihan dari energi kundalini yang bangkit dengan liar, atau dia belajar ilmu pernafasan tenaga dalam sehingga prana nya bangkit dan membalut lapisan tengah jalur sumsumnanya agar lebih tebal lapisan yang akan membalut energi, api dan inti kundalini yang akan naik melalui pusat jalur sushumnanya sehingga meneutralkan efek negatif kebangkitan liar kundalininya"... Lebih kurang begitu bahasa energinya.

Sekarang jika saya ditanya atau dihadapkan kes sebegini, jawapannya akan jadi lebih simple:

"Dia stress, terlebih fikir, terlalu memaksa diri dalam latihan, terlalu bernafsu mengejar target, hormonnya jadi tidak teratur, perasaanya jadi kacau....Itu saja".

Lebih simple lagi:

" Dia stress... Itu saja".

Ilmu dan penemuan pada zaman ini sudah semakin jauh maju. Alam pun semakin membuka diri dan menganugerahkan khazanah ilmu dan kefahaman yang semakin tinggi dan melimpah kepada kita manusia. 

Dulu tidak begitu. Maka bermacamlah istilah digunakan bagi merujuk kepada berbagai masalah fizikal dan psikologi yang terjadi kepada masyarakat pada zaman itu dan ada banyak istilah dan kefahaman lama yang dibawa sampai ke zaman ini.

Kita perlu lebih membuka diri. Sudah banyak penemuan ilmu yang zaman milenium ini yang mampu meneutralkan masalah-masalah dan penyakit-penyakit yang zaman dulu dianggap 'misteri'.

Syukur alhamdulillah... Sepanjang saya mengajarkan ilmu-ilmu energi dari tahun 2006 sehingga kini belum ada dalam rekod saya ada pelajar-pelajar saya yang mengalami sindrom-sindroman energi.

Energi murid akan mengikuti energi guru. Kefahaman murid akan mengikuti kefahaman guru. Ini juga bahagian dari 'sinkronisasi energi'.

Mari belajar Ilmu Energi/Aura/Quantum secara benar dan mudah tanpa perlu takut sindrom-sindroman energi.  Klik di sini KELAS BELAJAR AURA 

Semoga bermanfaat dan mencerahkan.

Salam damai penuh cinta dari lubuk hati paling dalam :)

~ from Qi with Love






2 comments:

BAHAGIA DAN BERLIMPAH

BAHAGIA DAN BERLIMPAH Kondisi hidup mengikuti kondisi hati. Di sini, hati mewakili emosi dan perasaan. Perasaan itu sifatnya magnetik. Ia ...