Your Magic Blog: KEMAMPUAN MEMFOKUS FIKIRAN

Wednesday 19 June 2019

KEMAMPUAN MEMFOKUS FIKIRAN

KEMAMPUAN MEMFOKUS FIKIRAN ADALAH MODAL TERBESAR PEMBANGUNAN DIRI



Salah 1 kualiti pemimpin adalah kemampun melakukan self-motivation, atau memotivasikan diri sendiri ketika semua orang dan semua keadaan terlihat begitu menekan.
Mencapai kemampuan self-motivation perlukan kita memahami erti FOKUS. Kalau kita fokus, maka kita akan abaikan apapun hal-hal yang tidak perlu dan tidak membantu dalam usaha kita menjayakan suatu niat.

Jika kita sudah FOKUS, automatik kita akan KONSISTEN atau ISTIQAMAH dalam apa yng kita perjuangkan. Kita gagal untuk konsisten adalah kerana kita belum fokus. Maka sekali lagi, kemampuan untuk fokus adalah keutamaan.

Bagaimana melatih fokus yang kuat? Iaitu dengan MEDITASI atau TAFAKKUR. Ini adalah satu-satunya cara latihan untuk mengawal keliaran fikiran dan mencipta fokus. Tanpa sikap meditasi dan tafakkur, mustahil untuk kita mampu mengawal fikiran dan memperolehi fokus.

Meditasi dan tafakkur adalah proses mengawal dan mengarahkan fokus fikiran. Tidak semestinya dilakukan dengan posisi yoga di mana dua kaki terlipat ke atas leher. Tidak begitu. Meditasi dan tafakkur itu intinya MENGARAHKAN dan MEMFOKUSKAN fikiran dalam suatu tempoh masa secara rutin setiap hari. Gitu jew!

Ada orang meditasi dan tafakkur dengan memanah. Ada pula yang memandang api lilin selama 20-30 minit. Ada yang memandang ombak yang beralun. Ada pula dengan zikir. Ada yang dengan mentera. Ada dengan gerakan badan seperi yoga, taichi, silat dan lain-lain.
Intinya adalah latihan dengan rutin mengawal dan memfokuskan fikiran. Lain orang lain 'mazhab' , tapi 1 prinsip.

Kemampuan ini nanti yang akan dipraktikkan di dalam field work. Jika kita fokus maka kita akan mampu melakukan dan mencapai apa saja.

Fikiran kita adalah satu-satunya kuasa yang HIDUP di alam ini, kerana fikiran itu sendiri adalah penzahiran kuasa rohani dari yang Maha Hidup.

Segala yang kita fikirkan jika diberikan FOKUS yang cukup melalui KONSISTEN, pasti lambat laun akan mencari jalan untuk terzahir di dunia fizikal.

Maka sangat rugilah orang-orang yang FOKUS dan KONSISTEN berfikir perkara-perkara negatif dan tidak bermanfaat buat dirinya sendiri atau masyarakatnya.

Kita dapat apa yang kita fokus dengan konsisten. Kita tuai apa kita tanam.
Jadi jom..... Kita meditasi dan tafakkur selalu dengan cara apapun yang kita rasa selesa untuk mencapai FOKUS yang dahsyat.

... Love no Limit ...
- Master Umar Paranorms

No comments:

Post a Comment

BAHAGIA DAN BERLIMPAH

BAHAGIA DAN BERLIMPAH Kondisi hidup mengikuti kondisi hati. Di sini, hati mewakili emosi dan perasaan. Perasaan itu sifatnya magnetik. Ia ...