Your Magic Blog: BUNTU

Friday 28 June 2019

BUNTU

Bilang orang Kedayan dan Brunei, "Buntu lauk mu ni wang"

Saya yakin semua orang pernah merasa buntu, bingung dan helpless.
Dalam keadaan ini kita melihat kurang pilihan bahkan tiada pilihan yang boleh kita ambil untuk meneruskan langkah kehidupan atau menyelesaikan apapa persoalan.

Buntu, adalah tanda kita terlalu dekat dengan sesuatu sehingga kita tidak lagi melihat perkara lain.
Ketika kita berdiri terlalu rapat dengan seseorang, misalnya hanya jarak 1 jengkal, apa yang kita nampak pada orang itu? Kita hanya nampak hidungnya sahaja. Atau matanya sahaja. Kita tidak dapat melihat bahagian badannya yang lain. Kita jadi 'buntu'.

Untuk melihat lebih banyak tentang rupa bentuk orang itu, dari kepala hingga kaki, kita harus berundur menjauh, maka barulah terlihat semua rupa bentuknya
Mengalami keadaan buntu, adalah tanda kita terlalu dekat dengan keadaan atau persoalan yang kita hadapi. Kita harus berundur untuk melihat 'big picture'.

Atas alasan inilah orang pergi holiday, pergi berkelah hujung minggu, jogging, hiking. Tujuannya adalah untuk berundur, retreat, detach, agar boleh melihat kerja, projek, masalah, atau persoalan secara 'big picture' dan ada idea-idea baru.

Masalahnya... Banyak orang, walaupun sedang ber-holiday, masih juga fikirannya 'dekat' atau 'attached' dan menggeluti kerja, projek atau persoalan hidupnya. Tidak ada proses retreat atau berundur. Jadi dia tetap merasa buntu walaupun sudah ber-holiday di kutub utara.
Sebab itu... Retreat yang paling utama bukanlah secara fizikal, tetapi secara mental. Iaitu melalui meditasi, tafakkur, atau zikir.

Meditasi, tafakkur, atau zikir akan membuat mental kita retreat atau detached dari semua kondisi dan keadaan, kembali ke keluasan tanpa had, recharged dan energised.

Jommm... Mari kita retreat dan recharge dengan meditasi, tafakkur atau zikir. Biar makin hensem dan owsem.
... Love no Limit ...
- Master Umar Paranorms

No comments:

Post a Comment

BAHAGIA DAN BERLIMPAH

BAHAGIA DAN BERLIMPAH Kondisi hidup mengikuti kondisi hati. Di sini, hati mewakili emosi dan perasaan. Perasaan itu sifatnya magnetik. Ia ...