Your Magic Blog: Kenapa Anda Dilarang Mengumpat?

Tuesday 5 July 2011

Kenapa Anda Dilarang Mengumpat?

Salam :)

Mengumpat adalah satu perbuatan yang ditegah oleh mana-mana ajaran spiritual. mengumpat adalah memperkatakan perkara-perkara buruk tentang orang lain tanpa pengetahuan orang tersebut. Perbuatan mengumpat seringkali dikaitkan dengn amalan orang perempuan. Tapi jangan silap, lelaki juga sudah ramai yang syok dengan amalan mengumpat.

Mungkin anda perasan sesekali atau mungkin setiap kali, jika anda bercerita tentang orang lain apatah lagi kalau yang buruk-buruk memberikan satu rasa 'nikmat' yang tersendiri di hati anda. Mungkin kerana fitrah manusia adalah ingin merasa lebih dari orang lain. Jika anda menceritakan keburukan orang lain, mungkin anda akan merasa lebih baik dari orang itu, atau mungkin anda akan merasa setara atau lebih kurang dengan dia. Manusia ada satu perasaan suka jika orang lain lebih rendah dari dirinya atau paling tidak setara dengan dirinya... Alah, usah nafikan. Ini fitrah kita sebagai manusia. It's our very nature as a human being.

Ok, mari kita lihat dengan lebih teliti alasan disebalik larangan mengumpat orang lain dari sudut hukum alam yang sering saya biacarakan dalam tulisan-tulisan saya di blog ini. Jika anda mengumpat, maka anda membicarakan tentang keburukan orang lain. Keburukan-keburukan itu akan terbayang difikiran anda. Semakin sering anda mengumpat dan semakin ramai orang yang anda umpat, maka semakin padat minda anda dengan bayangan-bayangan keburukan orang lain. Anda sudah boleh jangka apa yang akan terjadi kepada anda? Ya betul...oleh kerana minda anda sedang sesak dengan fikiran-fikiran buruk tentang orang lain yang anda umpat, dan berterusan pula, maka memancarlah gelombang fikiran yang buruk secara konsisten dari minda anda dan bergetar mempengaruhi alam sekeliling anda. Anda menjadi pusat pancaran energy negatif yang akan menarik lebih banyak energy negatif kepada diri anda.


Daripada Ibnu Jabir, kami bersama Rasulullah SAW. Tiba-tiba, kami tercium bau yang amat busuk. Rasul bersabda, “ Adakah kamu tahu apakah bau ini? Inilah bau bagi orang-orang yang mengumpat orang-orang beriman.” (Hr Ahmad)


Nabi SAW dapat mencium bau mengumpat itu. Itulah bau energy yang kita perkatakan di atas tadi!. Anda tidak akan dapat menghidu bau energy dengan hidung fizikal anda, tetapi harus dengan 'hidung mental' anda. Betapa hebatnya amalan mengumpat ini. Hebat dari segi keburukannya, langsung tiada kebaikannya.

Ada kata-kata bijaksana yang pernah saya baca dulu, lebih kurang begini bunyinya.

Terdapat tiga golongan manusia yang diukur dari kehebatan peribadinya.

1. Orang hebat. Iaitu mereka yang membicarakan perkara-perkara besar, idea-idea, gagasan-gagasan dan impian-impian besar.
2. Orang lemah. Iaitu mereka yang suka membicarakan hal orang lain.
3. Orang bodoh. Iaitu mereka yang asyik membicarakan diri sendiri, masuk bakul angkat sendirilah lebih kurang.


Renungkan-renungkanlah...Anda dalam golongan mana? Bersikap jujurlah dengan diri anda serta optimislah untuk mengubah diri kepada yang lebih baik. Seorang sifu saya memberi kata hikmat, " Be the best u can be everyday ".

So jauhilah amalan mengumpat. Belajarlah untuk memikirkan perkara-perkara yang besar, idea-idea, dan gagasan-gagasan hebat. Fikiran anda akan menentukan status dan tempat anda pada setiap waktu.

Semoga kebaikan dan keberkatan sentiasa bersama anda.

Salam kasih dan sayang :)

4 comments:

  1. Satu kejahatan yg kita lemparkan, sepuluh penjuru kejahatan kita dipulangkan. Satu kebaikan yg kita hulurkan, sepuluh sudut kebaikan kita dipulangkan.

    ReplyDelete
  2. Terima kasih guru, dan tn cupi di atas ilmunya ini, insyallah dan benarlah kata guru kalau kita dah ada sedikit mengumpat tu lebih kurang kita cam mulut murai dan kadang2 kalah pula orang perempuan bila dah start mengumpat. Astagfirullah Hal Azim....... Semoga sempat bertaubat...... Masyallah....... Banyak lagi kena betulkan hati ini. Terima kasih guru...

    ReplyDelete
  3. Subhanallah... Makin kita mendalami ilmu kerohani dan jalannya... Makin jelas pancaran energy kelihatan... Makin terasa hiba dan sayu atas kedhaifan diri... Makin banyak kekurangan yang perlu ditambahi... Ya Allah cekalkan hatiku agar terus melekat dengan Mu...

    ReplyDelete

BAHAGIA DAN BERLIMPAH

BAHAGIA DAN BERLIMPAH Kondisi hidup mengikuti kondisi hati. Di sini, hati mewakili emosi dan perasaan. Perasaan itu sifatnya magnetik. Ia ...