Your Magic Blog: Kenali Diri Anda

Monday 18 July 2011

Kenali Diri Anda

Salam :)

Anda perlu mengenali diri anda secara sempurna jika anda ingin mengecapi kebahagiaan yang sejati dan hakiki. Kesengsaraan yang anda alami sebelum ini, sekarang ini dan selepas ini adalah kerana anda belum mengenal diri anda dengan baik. Anda masih dipengaruhi keadaan. Anda masih memerlukan keadaan untuk merasa senang, gembira dan bahagia. Anda hanya akan merasa senang jika keadaan yang muncul dalam kehidupan anda menyenangkan. Anda akan merasa susah jika keadaan susah pada anggapan anda. You see? Anda belum merdeka sebenarnya.

Merdeka pada pandangan spiritual adalah apabila anda tidak lagi dipengaruhi keadaan. Malah anda yang mempengaruhi keadaan. Anda boleh menghadirkan keadaan-keadaan yang baik dan positif. Anda tidak bergantung kepada apapa untuk merasa senang dan bahagia. You are the master of your fate!

Diri anda ada dua aspek, zahir dan batin, terhad dan mutlak. Sepanjang berkaitan dengan batin anda, maka anda adalah mutlak. Sepanjang berkaitan dengan zahir anda maka anda terhad. Perjalan spiritual juga ada dua  aspek, naik dan turun, 'uruj dan nuzul. Dari mutlak menuju terhad, jadilah anda manusia yang lengkap dengan tubuh. Anda kini terhad kerana kemampuan diri anda yang dulunya mutllak kini dibatasi oleh jasad anda. Penglihatan anda yang dulu mutlak kini dibatasi oleh kapasiti mata zahir anda. Begitu juga dengan pendengaran, percakapan, kekuatan, kehendak dan lain-lain sifat anda.

Semakin turun perjalanan anda ke bawah, maka anda akan menemui sifat-sifat peribadi anda. Misalnya sifat zahir seperti gemuk, kurus, tinggi, rendah dan lain-lain. Sifat mental anda seperti pemarah, penakut, berani berkeyakinan dan lain-lain lagi. Sering anda baca di dalam buku-buku motivasi, kenalilah diri anda, kelemahan dan kekuatan anda. Itu hanyalah sifat-sifat peribadi anda, sifat yang muncul dari persepsi-persepsi anda setelah terkurung dalam jasad anda. Anda lebih luas daripada semua itu. 

Kini anda mula ada kesedaran tentang diri anda. Anda merasakan diri anda bukan sekadar ini ini dan begini-begini saja. Jauh di lubuk hati anda terasa meronta-ronta ingin lepas dan bebas dari had dan batasan yang dicipta oleh persepri anda. Lalu anda mula merenung, beribadat dan lain-lain aktiviti kerohanian. Perjalanan menuju ke atas berliku-liku. Banyak simpang siur, banyak perangkap-perangkap. Ibadat, ilmu, dosa, pahala, syurga, neraka boleh menjadi penjara-penjara baru bagi kesedaran anda. Jika ibadat anda membuat kesedaran anda mengejar syurga, jika ibadat anda membuat anda merasa alim dan suci, jika ibadat anda membuat anda tidak semakin mencintai Tuhan maka anda sedang terperangkap dalam penjara-penjara spiritual yang baru. Pendeknya, di mana saja kesedaran anda melekat itulah penjara baru anda dan setiap penjar itu ada siksanya yang tersendiri.

Jika perjalanan anda sukses menuju diri anda yang mutlak, dalam disiplin ilmu sufi itu dikenali sebagai maqam fana. Jika anda kembali memulakan perjalanan menuju ke bawah menuju diri anda yang terhad, dan diri anda tidak lagi terpenjara oleh mana-mana maqam spiritual, maka anda sudah memiliki maqam baqa. Anda kini mutlak dan terhad, anda kini adalah ada dan tiada. Anda menguasai 'uruj dan nuzul, naik dan turun. Anda temui diri anda dalam semua. Anda melihat satu dalam yang banyak, dan banyak dalam yang satu. Anda tidak tergolong di mana-mana golongan dan tidak pula terasing dari mana-mana golongan. Inilah peringkat tertinggi dalam kerohanian.

Kewalian adalah fana, melebur dalam keagungan cinta yang tidak terbatas. Kenabian pula adalah lepas dari fana, lalu kembali ke bawah melayani makhluk, membimbing menuju hakikat sebagaimana yang telah pernah dilaluinya. Itulah beza antara kewalian dan kenabian. Siapakah pewaris nabi? Mereka yang sudah pulang dari kefanaannya, yang sudah memahami perjalanan naik dan turun, yang boleh menilai seluruh maqam dan memberikan bimbingan untuk semua peringkat.

Semoga perjalanan anda semakin terang dan hidup anda semakin bahagia.

Salam kasih dan sayang :)



2 comments:

  1. Ya Allah... Rupanya diri masih banyak belenggunya... Lepaskan diriku dari apa jua hal yang memberatkan langkahku menuju padamu... Hidupkan diriku dengan zouk hanya untukmu... Amin ya rabbal aalamin...

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah dan terima kasih tn paranorms diatas entrinya. Terasa diri ini masih banyak belenggunya. Memang patutlah kita kena pergi kezero entri supaya dapat membebaskan diri dari segala belenggu duniawi. Subhanallah hi wabihamdi, subhanallah hil azim..... :(``

    ReplyDelete

BAHAGIA DAN BERLIMPAH

BAHAGIA DAN BERLIMPAH Kondisi hidup mengikuti kondisi hati. Di sini, hati mewakili emosi dan perasaan. Perasaan itu sifatnya magnetik. Ia ...